Tvaroslovná kompetence žáků 1. stupně základní školy
Pupils' morphological competence at the first stage of primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108841Identifiers
Study Information System: 187976
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Adam, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
1. stupeň základní školy, český jazyk, morfologie, nářečí, nespisovná čeština, obecná čeština, spisovná čeština, Středočeský krajKeywords (English)
Common Czech language, Central Bohemian region, Czech language, Czech standard language, dialects, morphology, non-standard Czech language, primary schoolZávěrečná práce zpracovává téma spisovné češtiny na 1. stupni základních škol. Teoretická práce se zabývá útvary českého národního jazyka, spisovnou češtinou a jejím vývojem, aktuálními jevy v současné češtině, obecnou češtinou, českými nářečími a sociolekty. Dále stručně popisuje vývoj výuky spisovného českého jazyka na školách a další možnosti učitelů. Také rozebírá z morfologického hlediska jednotlivé tvaroslovné změny následně zkoumané v praktické části. Empirická část je kvantitativní analýzou a komparací schopností žáků 1. stupně vybraných škol ve Středočeském kraji identifikovat nespisovný tvar a nahradit ho správným tvarem spisovným. Práce částečně ověřuje zvolené hypotézy a výsledky primárně porovnává s výsledky podobného výzkumu prováděném na 2. stupni základních škol.
This final thesis works with the topic of standard Czech language at the 1st level of primary schools. The theoretical part deals with the units of the Czech national language, standard Czech language and its development, current phenomenons in contemporary Czech, common Czech language, Czech dialects and sociolects. Furthermore, it briefly describes the development of teaching of standard Czech language at schools and other possibilities of teachers. It also analyzes particular morphological aspects of individual morphological changes subsequently examined in the practical part. The empirical part is a quantitative analysis and comparison of the ability of pupils of the first grade of selected schools in the Central Bohemian Region to identify the non-standard expressions and replace them with the correct standard forms. The work partly verifies the selected hypotheses and compares the results primarily with the results of similar research carried out at the 2nd level of primary schools.