Využití systému CogniPlus pro trénink kognitivních funkcí v ergoterapii u osob se získaným poškozením mozku
The utilization of CogniPlus system in cognitive-functions training during the occupational therapy for people with acquired brain injury
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108755Identifiers
Study Information System: 174439
Collections
- Kvalifikační práce [4509]
Author
Advisor
Referee
Hoidekrová, Kristýna
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational Therapy
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
18. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
získané poškození mozku, rehabilitace kognitivních funkcí, počítačová rehabilitace, ergoterapie, CogniPlusKeywords (English)
aquired brain injury, cognitive rehabilitation, computer-assisted rehabilitation, occupational therapy, CogniPlusZískané poškození mozku je v dnešní době stále aktuální téma a závažný problém. Po léčbě se objevuje velký počet následků, které způsobují dlouhodobou pracovní neschopnost a invalidizaci mnoha osob. Jedním ze závažných následků jsou poruchy kognitivních funkcí, které znemožňují a znesnadňují návrat osob do běžného života. Jedním ze způsobů, jak je možné ovlivnit poruchy kognitivních funkcí, je systém CogniPlus. Teoretická část práce představuje získané poškození mozku, jeho rozdělení, základní klasifikaci a následky. Dále se věnuje kognitivní rehabilitaci, jednak za využití počítačů, tak i konvenční metodou, a v neposlední řadě představuje práci ergoterapeuta a možnost testování kognitivních funkcí. Cílem výzkumné části bylo zjistit, zda je trénink kognitivních funkcí pomocí systému CogniPlus efektivnější oproti tréninku kognitivních funkcí konvenční metodou tužka-papír. Do studie bylo zařazeno 20 osob, jeden účastník musel studii opustit ze zdravotních důvodů. Experimentální i kontrolní skupina měla terapii 1-2x týdně, dle možností, celkově byla terapie provedena 10x. Všichni účastníci byli hodnoceni vstupním a výstupním Addenbrookským kognitivním testem a dotazníkem kognitivních chyb. Experimentální skupina prokazovala signifikantní zlepšení u celkového skóre ACE a u podskoré paměti, v dotazníku...
Aquired brain injury is still a current topic and a serious problem nowadays. After a treatment, a lot of consequences appear which cause a long-term inability to work and invalidation of many people. One of the serious problems is a disorder of cognitive functions which disables people to get back to a normal life. One of the options how to affect the cognitive functions impairment is a system called CogniPlus. Theoretical part of this work presents aquired brain injury, its dividing, basic classification and the consequences. Furthermore, this work dedicates to rehabilitation of cognitive functions using both computers and conventional methods. It also shows the work of the occupational therapist and the possibility of cognitive function testing. The aim of the research is to find out if CogniPlus cognitive function training is more effective than the conventional pencil-paper method. 20 people were tested in this study. Unfortunately, one of them had to quit due to health problems. The experimental and the control group had a therapy once or twice a week. All the participants went through Addenbrooke cognitive test and through a questionnaire of cognitive mistakes at the beginning and at the end of the testing. The experimental group showed a significant improvement in the global score ACE and in the...