Neuropsychologická diagnostika a psychoedukácia pacientov s diagnózou psychogénnych neepileptických záchvatov (PNES)
Neuropsychological diagnosis and psychoeducation of patients with psychogenic nonepileptic seizures
Neuropsychologická diagnostika a psychoedukace pacientů s diagnózou psychogenních neepileptických záchvatů (PNES)
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108713Identifikátory
SIS: 182086
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kulišťák, Petr
Praško Pavlov, Ján
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klinická psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
21. 8. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Emocionální regulace|Neuropsychologická diagnostika|PNES|PsychoedukaceKlíčová slova (anglicky)
Emotional regulation|Neuropsychological assessment|PNES|PsychoeducationNeuropsychologická diagnostika a psychedukace pacientů s diagnózou psychogenních neepileptických záchvatů Mgr. Lucia Hrešková Vedouci práce: Doc. PhDr. Lenka Krámská, Ph.D. Abstrakt: Termínem psychogenní neepileptické záchvaty (PNES) se označuje konverzní porucha napodobující epileptické záchvaty, které jsou psychologické etiologie (dle MKN-10). Neuropsychologické vyšetření je integrální součástí diagnostiky a léčby PNES s ohledem na jejich psychogenní charakter. Hlavním léčeným postupem je psychoterapie. V teoretické části tohoto výzkumného projektu jsme zpracovali psychoedukační příručku pro klinické psychology a psychoterapeuty spolupracující s pacienty s diagnózou PNES, na základě doporučených standardů (Myers, 2014; Lafrance & Wincze, 2015; Reiter et al., 2015) a dlouholetých klinických zkušenosti s těmito pacienty (především Doc. PhDr. Lenka Krámská, Ph.D.). Účelem našeho výzkumného projektu bylo posouzení přítomnosti maladaptivní emocionální regulace v profilu pacientů s diagnózou PNES (N = 51) ve srovnání se zdravými dobrovolníky (N = 51), prostřednictvím sebeposuzovacích dotazníků Affective Style Questionnaire (ASQ) a Difficulty in Emotion Regulation Scale (DERS). Výsledky naší výzkumné analýzy potvrzují signifikantně vyšší míru maladaptivní emocionální regulace v profilu pacientů s diagnózou PNES...
Neuropsychological assessment and psychoeducation of patients diagnosed with psychogenic nonepileptic seizures (PNES) Mgr. Lucia Hrešková Tutor: Assoc. Prof. Lenka Krámská, Ph.D. Abstract: The term psychogenic non-epileptic seizures (PNES) refers to a conversion disorder (300.11) imitating epileptic seizures that are psychological etiology (DSM-5). Neuropsychological assessment including personality profile and mood status is an integral part of the diagnosis and treatment of PNES. The main treatment is psychotherapy. In the theoretical part of this research project, we have processed psychoeducation guide for clinical psychologists and psychotherapists working with patients diagnosed with PNES, based on recommended standards (Myers, 2014; LaFrance & Wincze, 2015; Reiter et al., 2015) and long-term clinical experiences with these patients (in particular Assoc. Prof. Lenka Kramska, Ph.D.). The purpose of our research project was to assess the presence of maladaptive emotional regulation in the profile of patients diagnosed with PNES (N = 51) compared to healthy populations (N = 51), through self-report questionnaires Affective Style Questionnaire (ASQ) and Difficulty in Emotion Regulation Scale (DERS). The results of our research show a significantly higher level of maladaptive emotional regulation in the...