Řízení učební činnosti žáků ve výuce cizích jazyků
Managing pupils' learning activities within a foreign language instruction
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10844Identifiers
Study Information System: 108276
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Poláčková, Věra
Trösterová, Zdenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tato práce pojednává o moderních přístupech k řízení učební činnosti žáků ve výuce cizích jazyků. Poskytuje nástin nejdůležitějších vztahů a efektů, které vznikají v rámci sledované oblasti. Obsažený výzkum se zaměřuje na posouzení otázky, jakou roli hrají zvolené vnitřní charakteristiky učícího se jak v oblasti používání cílového jazyka, tak i v oblasti rozmanitých postojů k učebním a vyučovacím činnostem. Výsledky výzkumu odhalily, že tyto zvolené vnitřní charakteristiky učícího se jsou hlavním faktorem, který ovlivňuje jak množství studenty používaného cílového jazyka, tak i postoje studentů k učitelovu přístupu k řízení výuky cizích jazyků.
This dissertation deals with new ways of managing pupel's learning activities within a foreign language instuction, and attempts to outline the most important relations and effects emerging within this framework. Its research is focused on mapping and analyzing the role of two selected learner internal characteristics in both the sphere of target language use and in the sphere of various attitudes towards teaching and learning activities. Its findings reveal that these selected learner internal characteristics are the main factor influencing the amount of the target language use and the attitudes towards teacher's approach to managing his foreign language instruction.