Rámcování ve zpravodajství o ukončení členství Spojeného království v EU
Framing in news reporting regarding UKI's cease of EU membership
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108271Identifikátory
SIS: 192890
Kolekce
- Kvalifikační práce [18180]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Miessler, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rámcování, nastolování agendy, brexit, český tisk, kvantitativní obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
Framing, agenda- settings, Brexit, Czech press, quantitative content analysisCílem této diplomové práce bylo zjistit, jak česká zpravodajská média rámcovala téma tzv. brexitu neboli ukončení členství Spojeného království v Evropské unii v průběhu roku 2016. Kvantitativní obsahovou analýzou bylo sledováno šest vybraných českých deníků a jejich způsob rámcování článků zabývajících se tématem brexitu. Podíly některých médií se značně lišily v publikaci článků obsahujících dané téma a deník Blesk byl kvůli irelevantnímu množství textů vyřazen z celkového hodnocení. Tento výsledek byl zapříčiněn rozdílným obsahovým zaměřením jednotlivých deníků. Nejvíce pozornosti bylo zaznamenáno v průběhu června, což bylo vysvětleno referendem o vystoupení z Evropské unie, které v tu dobu probíhalo ve Velké Británii. První část výzkumu byla postavena zejména na strategickém rámcování podle de Vreese a pěti zpravodajských rámcích autorek Semetko a Valkenburg. Analýza prokázala, že ve sledovaném období byly oba tyto způsoby rámcování uplatněny. Podle definice de Vreese se rámec strategie váže na politické prostředí a komunikaci, což vysvětluje uplatnění tohoto rámcování v případě brexitu jakožto politicky významné události. Strategické rámcování bylo použito ve všech zkoumaných médiích, nicméně z výsledků bylo patrné, že se nejednalo o dominantní způsob zpracování daného tématu. Rámec strategie...
The goal of this diploma thesis was to find out how the Czech news media framed the topic of Brexit, or the termination of the United Kingdom's membership in the European Union during 2016. Six selected Czech newspapers and their way of framing articles dealing with the topic of Brexit were analyzed by quantitative content analysis. The shares of some media were markedly different in the publication of articles on the subject and daily Blesk was excluded from the overall ranking due to an irrelevant number of texts. This result was caused by the different focus of the content of individual diaries. Most attention was recorded during June, which was explained by a referendum on the withdrawal from the European Union that was in progress at that time in the UK. The first part of the research was mainly based on the strategic de Vreese framing and the five news frameworks by Semetko and Valkenburg. The analysis showed that both of these framing methods were applied in the reviewed period. According to the definition by de Vreese, is the strategy framework linked to the political environment and communication, which explains the application of this framing in case of Brexit as a politically significant event. Strategic framing was used in all studied media, but the results showed that it was not the...