Role výchovy v překonávání osamělosti
The role of education in overcoming loneliness
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108082Identifiers
Study Information System: 196860
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social Paedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výchova, vztah já-ty, personalismus, samota, osamění, Martin Buber, Karel Vrána, Gabriel Marcel, Emmanuel LevinasKeywords (English)
education, relationship I-Thou, personalism, solitude, loneliness, Martin Buber, Karel Vrana, Gabriel Marcel, Emmanuel LevinasPráce se zabývá výchovou ve smyslu dialogického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným. Věnuje se charakteru tohoto vztahu a zabývá se jeho vlivem na pocity osamělosti. Práce vychází z textů personalistických filosofů (M. Buber, G. Marcel, E. Levinas, K. Vrána) a zajímá se nejen o to, jak na dialogický vztah nahlíží, co se týká jeho podstaty, ale především se zaměřuje na to, co zapříčiňuje jeho naplnění anebo uvržení do osamělosti. Ukazuje se, že mezi naplňujícími vztahy a osamělostí existuje nepřímá úměra, zároveň je ale důležité zjištění, že určitá míra naší osamělosti je přirozená a je tak docela nemožné ji odstranit. Každému z vybraných filosofů této práce je věnována jedna kapitola, v níž je představen z hlediska biografického a následně je věnováno místo jeho filosofii. Zároveň se v celé této práci projevuje snaha najít pro personalistickou filosofii cestu, která by směřovala k procesu výchovy, příp. až do školního prostředí.
The thesis deals with education in the sense of dialogue between the educator and the educated. It deals with the character of this relationship and deals with its influence on loneliness. The work is based on the texts of personalistic philosophers (M. Buber, G. Marcel, E. Levinas, K. Vrána) and is focused not only on how they view the dialogue relationship in terms of its nature but also focuses on what are the causes of loneliness. It turns out that there is an indirect proportion between fulfilling relationships and loneliness, but it is also important to note that a certain amount of our loneliness is natural and it's quite impossible to remove it. One chapter is devoted to each of the selected philosophers of this thesis, in which each personalist is introduced from a biographical point of view and then the rest of the chapter is devoted to the philosophy itself. At the same time, an effort to find a way for the personalistic philosophy that would lead to the process of education is present throughout the whole thesis.