Zpodobení pekla ve Věčném pekelném žaláři a v Písních o čtyřech posledních věcech člověka
Reprezentation of Hell in Věčný pekelný žalář (Eternal Hell's Dungeon) and Písně o čtyřech posledních věcech člověka (Songs About the Last Four Things of Man)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108002Identifiers
Study Information System: 198778
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Smyčková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
10. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Věčný pekelný žalář|Píseň o pekle|Písně o posledních věcech člověka|peklo|literární prostor|pekelné tresty|exemplum|Václav Matěj ŠteyerKeywords (English)
Věčný pekelný žalář (The Eternal Hell's Dungeon)|Píseň o pekle (Song about Hell)|Písně o posledních věcech člověka|songs about the last things of man|hell|literary space|hell punishment|exemplum|Václav Matěj ŠteyerPráce se zaměřuje na analýzu zpodobení pekla ve dvou textech z druhé poloviny 17. století, v Šteyerově "překladu" Věčného pekelného žaláře (1679) a anonymní Písni o pekle (70. léta 17. století) z cyklu písní o posledních věcech člověka. V úvodu nastiňuji historii zpodobení pekla v křesťanské kultuře, včetně vytvoření repertoáru ustálených motivů souvisejících s peklem. Těžištěm práce je srovnání pojetí prostoru pekla v jednotlivých exemplech Žaláře a v Písni. Také stručně analyzujeme symboliku trestů, kterými jsou v pekle hříšníci trestáni.
The thesis deals with the representation of the hell in two texts from the second half of the 17th century in the Šteyer`s "translation" of Věčný pekelný žalář (The Eternal Hell's Dungeon; 1979) and the anonymous Píseň o pekle (The Song about Hell; the 70s of the 17th century) from the cycle Songs of the last things of man. At the beginning, the thesis tackles the depiction of the hell in the Christian culture and deals with particular motives connected with the hell. The concept of the room of the hell in individual examples of Žalář (The Prison) and Píseň (The Song) is compared. In short, the symbolism of punishments through which the sinners are punished in the hell is described.