Ženské tělo jako jazyk performance
Female body as the Language of Performance
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107861Identifiers
Study Information System: 197659
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kaplický, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
20. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Performance|performativita|estetika|estetika performativity|divadlo|akční umění|současné uměníKeywords (English)
Performance|performative art|aesthetics|performative aesthetics|theater|live art|contemporary artBakalářská práce se zabývá specifičností estetických názorů Eriky Fischer-Lichte a jejím konceptem performativity. Estetická koncepce performativity Eriky Fischer-Lichte se formovala pod vlivem probíhajícího performativního a kulturního obratu na základě nově vzniklého oboru divadelní vědy. V návaznosti na tuto skutečnost se práce mimo jiné zaměřuje i na jiné soudobé teorie teatrality a koresponduje s analýzou inscenací a performancí od šedesátých let 20. stol. V práci jsou nastíněny i teorie německého divadelního vědce a germanisty Maxe Herrmanna, koncepce současného umění RoseLee Goldberg a názory německého teatrologa Hanse-Thies Lehmanna. Ústředním tématem práce však zůstává postava Eriky Fischer-Lichte.
The bachelor thesis deals with the specificity of the aesthetic opinions of Erika Fischer-Lichte and her concept of performativity. The aesthetic concept of performativity of Erika Fischer-Lichte was formed under the influence of ongoing performative and cultural turnover based on the newly established field of theater science. In connection with this fact, the work also focuses on other contemporary theatrical theories and corresponds with the analysis of productions and performances since the 1960s. The thesis also outlines the theories of German theater scientist and germanist Max Herrmann, the concept of contemporary art RoseLee Goldberg and the views of the German theater scientist Hans-Thies Lehmann. The main theme of the work, however, remains the figure of Erika Fischer-Lichte.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Vladimír Havlík, reflexe krajiny v akční tvorbě od konce 70. let
Defence status: DEFENDEDVazačová, Kristina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Date of defense: 12. 9. 2016 -
Systém hodnocení zaměstnanců a jeho implementace do praxe
Defence status: DEFENDEDMálková, Lenka (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Date of defense: 8. 9. 2011Bakalářská práce se zabývá systémem hodnocení zaměstnanců a jeho implementací do praxe. Kvalitní systém hodnocení zaměstnanců je jedním z předpokladů pro efektivní řízení lidí ve společnosti. Poskytuje společnosti informace ... -
Effects of the acquisition-based majority ownership: Evidence from the Czech firms
Defence status: DEFENDEDGábrišová, Nela (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2018)Date of defense: 20. 6. 2018The thesis analyses Czech limited liability and joint stock companies, where a change of majority shareholder occurred between 2005 and 2011, from the per- spective of their performance 3 and 5 fiscal years after acquisition. ...