Motivační aspekty vedení osobního blogu
Motivational aspects of running a personal blog
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107340Identifikátory
SIS: 198264
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šípek, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
27. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
motivace|blogování|osobní blog|česká blogosféra|sociální médiaKlíčová slova (anglicky)
motivation|blogging|personal blog|Czech blogosphere|social mediaCílem diplomové práce je zmapovat motivaci k vedení osobního blogu u české dospělé blogové populace. Teoretická část nejprve charakterizuje blog coby formu virtuální mezilidské komunikace a mapuje vývoj a současnost české blogosféry s ohledem na potenciální motivy, které se v ní mohou projevovat. Dále představuje motivační teorie spojované s produkcí blogového obsahu a konkrétní motivační faktory vyplývající z předešlých výzkumů v českém prostředí i v zahraničí. Nahlíží i motivaci k blogování podle charakteristik blogerů, jako jsou věk, pohlaví a osobnost. Výzkumná část práce využívá kombinovaný výzkumný design dotazníkového šetření. Z explorační faktorové analýzy vyplynulo sedm ústředních motivů k vedení osobního blogu: Harmonizace a introspekce, Seberealizace, Socializace, Výdělek, Šíření informací, Rozšíření obzorů a Dokumentace. První čtyři faktory negativně korelují s věkem. Ženy jsou více motivovány faktory Harmonizace a introspekce, Socializace a Výdělek než muži. A motiv Rozšíření obzorů se v průběhu blogovací kariéry stává silnějším. Výsledky jsou doplněné kvalitativním vhledem.
The principal aim of this thesis is to examine motivations for running a personal blog among the Czech adult blogger population. The theoretical part covers the charakteristics of blog as a form of virtual interpersonal communication and explores the historical development and the current status of the Czech blogosphere, with regard to potential motives that it reflects. Furthermore, it introduces motivational theories associated with the production of blog content and specific motivational factors based on previous research both in the Czech and foreign countries. In addition, it examines motivation for blogging in terms of characteristics of bloggers such as age, gender and personality. The empirical part of the thesis consists of a combined research design of a questionnaire. The exploratory factor analysis has discovered seven key motivational factors: Harmony and introspection, Self-actualization, Socialisation, Profit, Information spreading, Broadening one's horizons and Documentation. The first four factors show a negative correlation with age. Women are more motivated by Harmony and introspection, Socialisation and Profit than men. The motive of Broadening one's horizons increases during the bloggers' career. The results are accompanied by qualitative insight.