Vliv barev na očekávanou cenu zboží
Influence of colours on price expectation
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107254Identifikátory
SIS: 204419
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneiderová, Soňa
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
13. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání vlivu barevnosti obalů zboží denní spotřeby na jejich předpokládanou cenu. V práci je stručně představena historie a dosavadní výsledky výzkumů týkajících se obecného vlivu barev na lidské chování. Stejně tak jsou uvedeny studie, které se zabývají přímo obaly zboží a jejich schopností komunikovat skrze své vizuální provedení. Práce také uvádí některé z metodologických nedostatků dosavadních výzkumů. Na omezený počet předchozích studií, které se snaží popisovat vliv barev obalů na nákupní chování spotřebitele, navazuje vlastní experimentální výzkum. Jeho cílem je zkombinovat dílčí výsledky předchozích studií a přispět tak k porozumění toho, jakým způsobem v současné době barevnost obalů ovlivňuje zákazníkovu představu o produktu. Výsledky tohoto výzkumu ukazují znatelný vliv především při alternaci odstínu barvy. Použití oranžového odstínu na obalech produktů se v některých případech odrazilo na nižší očekávané ceně, zatímco použití černé barvy mělo opačný efekt. Výsledky nabízí poměrně jasné možnosti praktické implikace, především po dalším zkoumání této problematiky.
The bachelor thesis is focusing on investigating the influence of packaging's colours on the expected price of consumable goods. The paper briefly presents the history and results of research on the overall impact of the colours on human behavior. Similarly, studies examining the packaging and its ability to communicate through visual design are also introduced. The thesis also mentions some of the methodological shortcomings of existing research. The limited amount of existing research, which tries to describe the influence of packaging appearance on consumer behavior, is followed by a new experimental study. Its aim is to combine the partial results of previous studies to help understand how colours currently affect the customer's image of the product. The results of this research show a noticeable effect mainly in the hue alternation. In some cases, the use of an orange hue on the product packaging has been reflected in a lower expected price, while the use of black had the opposite effect. The results offer relatively apparent possibilities for practical implications, especially after further examination of the issue.