Vnímání povinnosti mateřských škol přijímat děti od 2 let věku
Perception of Mandatory Admission of 2-year-old Children to Nurseries
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107197Identifiers
Study Information System: 203003
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Švihálková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
12. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mateřské školky, familialismus, služby péče o děti, novela zákona, slaďování práce a péče, povinné přijímání, rodiče, pedagogovéKeywords (English)
Nurseries, familialism, childcare services, amendment, family policy, reconciling of work and care, mandatory admission, parents, teachersTato bakalářská práce se snaží popsat, jak matky a ředitelky školek vnímají povinnost mateřských škol přijímat děti od dvou let věku, a analyzovat rozdíly v postojích těchto dvou skupin. Práce reaguje na novelu školského zákona z roku 2016, která mateřským školám udělovala povinnost zajistit dvouletým dětem místo v zařízení od roku 2020. Toto opatření mělo rodičům malých dětí usnadnit harmonizaci rodinného a pracovního života. Součástí práce je také vyhodnocení potenciálního využití zmíněného právního nároku dvouletých dětí. Výsledky práce vychází z informací získaných pomocí polostrukturovaných rozhovorů se šesti komunikačními partnerkami.
The aim of this bachelor thesis is to describe how mothers and principals of nurseries perceive the mandatory admission of 2-year-old children into nurseries and, to analyse the differences between perceptions of mothers and school principals. This thesis reacts to the Education Act Amendment from 2016, which obliged nurseries to guarantee spots for 2-year-old children from 2020. The amendment supposed to help parents of young children to harmonize work and family life. The thesis includes an appraisal of potential utilization of the mentioned right for 2-year-old children. The results are based on information obtained from semi-structured in-depth interviews with six communication partners.