JAK UČITELÉ UDRŽUJÍ KÁZEŇ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE
HOW TEACHERS KEEP DISCIPLINE AT ELEMENTARY SCHOOL
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106416Identifiers
Study Information System: 211417
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kázeň, nekázeň, učitel, chování žáka, autorita, výchovaKeywords (English)
discipline, indiscipline, teacher, student's behaviour, authority, upbringingBakalářská práce se zaměřuje na problematiku kázně na základních školách. V teoretické části práce jsou popsány nejběžnější projevy nekázně ve školním prostředí, jak nekázni předcházet a případné možnosti jak kázeňské přestupky řešit. Cílem empirické části práce je zjistit, jak se učitelé vypořádávají s nekázní žáků na 2. stupni základní školy a co žáky ovlivňuje v oblasti nedodržování pravidel ve vyučovacích hodinách. Výzkum je proveden metodou pozorování tříd a rozhovory s učiteli a žáky na základní škole v Praze. V závěru práce je shrnuta problematika kázně, různé pohledy na řešení kázně učiteli a důležité faktory, které žáci vnímají u učitelů za pozitivní nebo negativní. Aby byl průběh hodiny pro pracovní činnost maximálně efektivní, záleží jak na žácích, tak na práci a přístupu učitele. Klíčová slova: kázeň, nekázeň, učitel, chování žáka, autorita, výchova Název: JAK UČITELÉ UDRŽUJÍ KÁZEŇ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE Autor: Michael Kipor Vedoucí práce: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, PhD. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
The bachelor thesis aims on the indiscipline on elementary school. In the theoretical part are the common indiscipline acts in school surroundings described and also the possibilites how to prevent indiscipline or eventual options hoe to deals with it. The purpose of the empirical part is to find out how the teachers deal with indiscipline of student of upper elementary school and what affects the students to not keep discipline during the classes. The research is made with the observation method of students and interviews with the teachers at an elementary school in Prague. In the conclusion the issues of indiscipline, different views on the techer's solutions of indiscipline and other important factors, which students take as positive or negative in teacher's beviour are summarized. To maintain maximum efficiency of the work, it depends on attitude of both sides - teachers and students. Keywords: discipline, indiscipline, teacher, student's behaviour, authority, upbringing Title: HOW TEACHERS KEEP DISCIPLINE AT ELEMENTARY SCHOOL Author: Michael Kipor Supervisor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, PhD. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze