Zahájení hodiny literární výchovy dle zásad pedagogického konstruktivismu
Beginning of a literary education lesson according to principles of the constructivist teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106408Identifiers
Study Information System: 212659
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Komberec, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pedagogický konstruktivismus, třífázový model učení, E-U-R, metody kritického myšlení, evokace, prekoncept, motivace, literární výchova, čtenářstvíKeywords (English)
constructivist teaching, three-stage learning cycle, E-R-R, methods of critical thinking, evocation, prekonception, motivation, literary education, readingDiplomová práce se věnuje problematice zahajování vyučování v oboru literární výchovy. Autorka si stanovila za cíl dokázat, že uplatňování konstruktivistického přístupu ve strukturování výuky vzbuzuje v žácích a studentech zájem, aktivitu a motivaci k učení, podporuje samotný učební proces a kritické myšlení. Pomocí předložených argumentů na základě studia odborné literatury a zkušeností z pedagogické praxe ověřuje pozitivní vliv využití modelu učení E-U-R. Konkrétně se zaměřuje na první z fází, evokaci, pro jejíž provedení předkládá kritéria, metody realizace a navrhuje její možný obsah. V praktické části své předpoklady ověřuje na šesti vyučovacích hodinách, jejichž reflexe dokazují, že účinná evokace podporuje proces učení.
The diploma thesis deals with an issue of a teaching process initiation in a literary education. The aim of the thesis is to prove that applying a constructivist approach to the lesson structure arouses pupils' and students' interest, activity and motivation to learn and it also supports the learning process and critical thinking. The thesis verifies a positive effect in using of the E-U-R learning model based on studying scientific literature and author's pedagogical experience. More specifically, the thesis focuses on the first phase, evocation. It presents the criteria and methods of realization and it suggests the possible content of evocation. In the practical part, the author verifies these findings on six lessons. The reflections prove that effective evocation supports the learning process.