Pohyb dětí předškolního věku při volné hře v prostředí mateřské školy
Movement activities of pre-school children in free playing in kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106334Identifikátory
SIS: 203169
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jahodová, Gabriela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
28. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Pohyb, předškolní dítě, volná hraKlíčová slova (anglicky)
Movement activities, preschool child, free playingDiplomová práce se zabývá problematikou pohybu dětí předškolního věku při volné hře v mateřské škole. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaké jsou ve vybraných mateřských školách podmínky pro pohyb ve volné hře a pomocí experimentu stanovit, zda upravené podmínky zvýší pohybovou aktivitu dětí a zároveň udrží potřebnou míru bezpečnosti. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána charakteristika dítěte předškolního věku, potřeba a důležitost pohybu v tomto věku, definice a typy her a nakonec problematika podmínek ve třídě mateřské školy při pohybu ve volné hře. Pro praktickou část byly zvoleny tři metody. Těmi jsou pozorování ranní volné hry ve čtyřech mateřských školách, dotazník s učitelkami z těchto mateřských škol a experimentální ověření nabídky tří pomůcek k volné hře s jednou skupinou dětí. Výsledky diplomové práce ukazují, že volný pohyb dětí v prostorách běžných mateřských škol dle učitelek komplikují především velikosti prostorů tříd a počet dětí ve třídách. Bohužel tak při mém pozorování v 75 % případů nebyl umožněn dětem spontánní pohyb v prostorách třídy. Z pozorování a odpovědí učitelek také vyplynulo, že žádoucí je rozdělení třídy pro klidové aktivity a pro ty pohybové, což ale není běžnou praxí. Pro bezpečnou podporu pohybových činností dětí, je...
The diploma thesis deals with the issue of movement of pre-school children in free play in kindergarten. The main goal was find whitch conditions are in chosen kindergarten in free play and by experiment find that modify conditions intensify movement but keep safety in kindergarten. The thesis is divided to theoretical and practical part. The theoretical part describes the characteristic of pre-school child, the need and importance of movement at this age, the definition and types of games and finally the problém of free-play conditions in kindergarten. For the practical part ithree methods were chosen. These include observing morning free play in four kindegartens, questionnaire for teachers from these kindergartens and experimentally checkiing the availability of three aids with one group od children in free play. The results of the diploma thesis show that the free movement of children in normal kindergarten according to the teachers complicates mainly the size of classroom spaces and the number of children in the classroom. Unfortunately during my observation in 75 % of cases children were not allowed to spontaneously move in classroom. Observation and results of questionnaire showed that the division of the class for rest activities and movement is desirable but this is not a common practice....