Poskytování logopedické intervence v domáci škole
Providing logopedics intervention in home school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106329Identifiers
Study Information System: 212555
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
domácí škola, školní věk, narušená komunikační schopnost, alternativní školy, logopedická intervenceKeywords (English)
home school, school age, alternative education, impaired communication ability, logopedics interventionBakalářská práce je speciálně-pedagogického charakteru. Jejím cílem je zjistit, jakým způsobem je poskytována logopedická intervence dětem v domácí škole. Mezi hlavní cíle náleží zjistit, jestli domácí škola, jakožto druh alternativního vzdělávání, zajišťuje dostatečnou logopedickou péči o žáky s narušenou komunikační schopností, a zároveň jaký druh logopedické prevence běžně zajišťuje žákům během vyučovacích hodin. Tento cíl je naplňován prostřednictvím analýzy dokumentů a následným vytvořením čtyř kazuistických studií žáků s narušenou komunikační schopností. Dalším doplňujícím cílem praktické části je zjistit důvody, které vedou rodiče k volbě domácí školy pro jejich děti, jaká je motivace ze strany rodičů, znalost její koncepce a povědomí i o jiných alternativních základních školách. Bylo zjištěno, že domácí škola zajišťuje dostatečnou logopedickou péči o děti s jakýmkoli typem narušené komunikační schopnosti, a že dochází u těchto dětí za poměrně krátké časové období k výraznému zlepšení všech jazykových stránek řeči. Z výzkumu dále vyplynulo, že hlavním důvodem volby domácí školy byly předešlé negativní zkušenosti s běžnou základní školou.
The bachelor thesis is of special pedagogical character. Its aim is to find out how speech therapy intervention is provided to children in a "home school". The main goals are to find out whether the home school, as a kind of alternative education, provides sufficient speech therapy for pupils with impaired communication skills and at the same time what kind of speech prevention it normally provides to pupils during lessons. This goal is fulfilled through the analysis of documents and the subsequent creation of four case reports of children with impaired communication ability. Another complementary aim of the practical part is to clarify the reasons that lead parents to choose alternative home school for their children, what is the motivation of parents, knowledge of its concept and awareness of other alternative primary schools. It was found that the home school provides sufficient speech therapy for children with any type of impaired communication ability and that in these children a significant improvement in all language aspects of speech occurs. The research also showed that the main reason for choosing a home school was previous negative experience with a regular primary school.