Prevence šikany na základní škole prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy.
Prevention of bullying in elementary schools through personal and social education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106113Identifiers
Study Information System: 188551
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Prevence, šikana, osobnostní a sociální výchova, Projekt Odyssea, evaluace, klima školní třídy, klima školyKeywords (English)
Prevention, bullying, personality and social education, Projekt Odyssea, evaluation, school class climate, school climateTato diplomová práce je zaměřena na prevenci šikany prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy kurzů Projektu Odyssea na základní škole. Cílem práce bylo zjistit, jak žáci, pedagogové a vedení školy vnímají kurzy Projektu Odyssea a zda mají preventivní kurzy vliv na kolektiv v jednotlivých třídách. Data byla získána z rozhovorů se žáky, pedagogy, vedením školy a dotazníkovým šetřením se žáky . Dotazníky zjišťují klima jednotlivých tříd, vztahy mezi žáky ve třídách, nebo to, jak žáci vnímají komunitní kruhy a kurzy Projektu Odyssea. Výsledky výzkumu ukazují pozitivní vliv kurzů Projektu Odyssea na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Vliv kurzů osobnostní a sociální výchovy pozitivně podporuje dobré mezilidské vztahy mezi žáky samými, mezi žáky a učiteli a je přínosem pro celkové klima školy.
This thesis is focused on the prevention of bullying through personality and social education courses Projekt Odyssea in elementary school. The goal of this work is to determine how pupils, educators and school leaders perceive the courses Projekt Odyssea and whether preventive courses have impact on collectives of individual classes. Data was obtained from interviews with pupils, teachers, school management and the questionnaire survey with pupils. Questionnaires detect the climate of individual classes, relationships between pupils in the classroom, or how students perceive community circles and classes Projekt Odyssea. The results of the research show a positive effect of classesProjekt Odyssea on the personality and social development of pupils. The effect of courses of personality and social education positively promotes good relationships between pupils themselves, between pupils and teachers and this is benefit to the overall school climate.