ARS MORIENDI VE SVĚTLE TEOLOGICKÉHO PERSONALISMU - POIMENICKÁ EXPLIKACE
ARS MORIENDI IN THE LIGHT OF THE THEOLOGICAL PERSONALISM - POIMENICAL EXPLICATION
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105385Identifiers
Study Information System: 208745
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Consultant
Liguš, Ján
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 2. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
ars moriendi, ars vivendi, teologický personalismus, poimenika, život, smrt, eschatologieKeywords (English)
ars moriendi, ars vivendi, theological personalism, poimenics, life, death, eschatologyDisertační práce ARS MORIENDI VE SVĚTLE TEOLOGICKÉHO PERSONALISMU - POIMENICKÁ EXPLIKACE Ruth Kubíčková Abstrakt Cílem disertační práce Ars moriendi ve světle teologického personalismu - poimenická explikace je dospět k poznání, jakým způsobem je reflektována otázka smrti, života a možné přípravy na smrt, potažmo život v eschatologické perspektivě ve společenskovědním a filosofickém rámci, v textech Písma a u vybraných systematických a personalistických teologů, s korelátem středověkých textů ars moriendi; a tím také implicitně definovat, kterými ústředními aspekty může být určena posmrtná naděje člověka současnosti, včetně jejího prakticko-teologického vyústění, vedoucího k autentické realizaci osobní ontologické odpovědnosti.
Dissertation ARS MORIENDI IN THE LIGHT OF THE THEOLOGICAL PERSONALISM - POIMENICAL EXPLICATION Ruth Kubíčková Abstract The dissertation Ars moriendi in the light of the theological personalism - poimenical explication aims to investigate how the question of death, life and potential preparation for death, or life in an eschatological perspective is reflected in the realm of social sciences and philosophy, in the Scriptures and by selected systematic and personalistic theologians, in correlation with medieval ars moriendi texts; and in doing so, implicitly define central aspects defining an afterlife hope of a modern human, including its practical theological outcome leading to an authentic realization of a personal ontological responsibility.