Rizikové chování na sociálních sítích a jeho prevence u žáků základních a středních škol
Risky Behaviour of Elementary and Secondary School Pupils on Social Networks and Its Prevention
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105231Identifikátory
SIS: 201958
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojtko, Tibor
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
30. 1. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kyberšikana|sociální sítě|primární prevence|základní a střední vzdělávání|mediální výchova|kritické myšleníKlíčová slova (anglicky)
cyberbullying|social networks|primary prevention|primary and secondary education|media education|critical thinkingPředložená diplomová práce "Rizikové chování na sociálních sítích a jeho prevence u žáků základních a středních škol" představuje problematiku primární prevence kyberšikany a bezpečnosti na sociálních sítích vzhledem k jejich současnému užívání žáky základních a středních škol. Dalším úkolem diplomové práce je zjistit, s jakými formami rizikového chování se cílová skupina na sociálních sítích v současné době setkává, a jak tyto sítě využívá (nejpoužívanější aplikace, frekvence užívání apod.). Práce se nezaměřuje pouze na sociální sítě samotné, ale dotýká se také problematiky kritického myšlení, neboť k problematickým jevům na sociálních sítích patří i čerpání z mnoha zdrojů, aniž by mladí lidé ověřovali správnost informací. Na základě těchto zjištění jsou navrženy krátkodobé aktivity primární prevence pro obě cílové skupiny podporující rozvoj kritického myšlení a mediální výchovu, které mohou být součástí dlouhodobých preventivních programů. Součástí návrhu aktivit jsou i doporučení pro přípravu lektorů. Obsah aktivit je založen na základě studia teoretické i metodologické literatury. Teoretickými východisky je současné pojetí primární prevence na základních a středních školách. Práce se věnuje také informačním a vzdělávacím zdrojům v této oblasti a následně i možnostem dalšího vzdělávání...
The following final thesis "Risky behaviour of lower and upper secondary school students on social networks and its prevention" introduces the topic of primary prevention of cyberbullying and security on social networks with regards to their current use by lower and upper secondary school students. Another aim of the thesis is to ascertain which forms of risky social behaviour the target groups currently encounter on social networks and to find out the ways in which these social networks are used (the most commonly used applications, the frequency of their use etc.). The thesis doesn't focus solely on social networks, it also addresses the subject matter of critical thinking since one of the problematic aspects of using social networks by young people is the fact that they use multiple sources of information without further verification. Following the results of the research, short-term activities of primary prevention for both target groups are proposed. They aim to encourage the development of critical thinking and media studies. The proposed activities can be further incorporated into long-term prevention programmes. They include recommendations for teacher lesson planning and self-study tips. The content of the activities is based on the study of both theoretical and methodological...