Význam symptomů konfliktu v blízkých vztazích hráčů v diagnostice závislosti na hraní online a offline her
The significance of symptoms of the conflict in close relationships of players in the diagnostics of online and offline gaming addiction
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104874Identifiers
Study Information System: 196759
Collections
- Kvalifikační práce [4306]
Author
Advisor
Referee
Vondráčková, Petra
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague
Date of defense
23. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
konflikt, závislost na hraní, diagnostika, blízký vztah, online hry, offline hryKeywords (English)
conflict, gaming addiction, diagnostics, close relationship, online games, offline gamesVÝCHODISKA: Hraní počítačových her je oblíbeným způsobem zábavy již od konce 20. vývojem počítačových her roste i věková hranice jejich uživatelů a v současnosti jsou mnozí z hráčů počítačových her ve středním věku. Navzdory rostoucímu množství provedených výzkumů zabývajících se problematikou hraní počítačový her, postrádá tento jev některých diagnostických nástrojích je konflikt hráče a blízké osoby hlavním a klíčovým kritériem. hráčů počítačových her. Dílčím cílem je porovnat projevy konfliktu v hráčů závislých nebo ohrožených závislostí a u hráčů nevykazujících závislost na počítačových hrách. získáváni pomocí výběrové metody sněhové koule a vybíráni pomocí účelového výběru na základě předem definovaných kritérií. Výzkumný soubor tvořilo 36 respondentů. Z hráčů počítačových her a 18 jejich blízkých osob. Všichni respondenti se zúčastnili vzorců a porovnávání. ch hráčů počítačových her byly popsány jednotlivými projevy konfliktu. Respondenti popsali několik projevů konfliktu, které byly rozděleny do dvou skupin dle míry závažnosti. Mezi projevy s menší mírou závažnosti byly zařazeny: výtky, výčitky, výhružky, hádky a rezignace. Respondenti popsali i závažnější projevy konfliktu jako: urážky, agresivní představy a ničení věcí. Z výsledků vyplývá, že rostoucím stupněm závislosti se zvyšuje četnost a míra...
BACKGROUND: Playing computer games is a favourite way to have fun since the end of the 20th century. The age of users rises together with the development of games and many gamers are nowadays middle-aged. Despite the growing number of research dealing with the issue of playing computer games, this phenomenon lacks a comprehensive definition and method of diagnosis. In some diagnostic tools, the conflict between gamers and a close person is the main and key criterion. AIM: The main aim of the research is to describe the symptoms of conflict in the close relationships of computer games players. A partial goal is to compare conflicts in close relationships in addicted or threatened by addiction gamers and non-addicted gamers. METHODS: The concept of the research is based on a qualitative research methodology. Respondents were recruited using the snow ball selection method and selected by targeted selection based on predefined criteria. The research sample consisted of 36 respondents. 18 were computer games players and 18 were close persons. All respondents took part in a semi- structured interview. The obtained data was analyzed using the pattern capture and comparison method. RESULTS: Symptoms of conflict in the close relationships of computer game players have been described by individual...