dc.contributor.advisor | Michálková, Lucie | |
dc.creator | Beranová, Anežka | |
dc.date.accessioned | 2019-01-30T10:45:32Z | |
dc.date.available | 2019-01-30T10:45:32Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/104647 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá tématem rozvoje komunikačních dovedností u dětí s PAS. Cílem práce je přiblížit, jak probíhá rozvoj těchto dovedností pomocí Verbálního chování aplikované behaviorální analýzy (VB ABA), konkrétně v oblasti vyjadřování žádostí dětí (mandování). Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na popis základních východisek a principů aplikované behaviorální analýzy a také přístupu Aplikovaná behaviorální analýza - verbální chování, který z této vědy vychází. Podrobněji se pak věnuje vysvětlení techniky mandování a principům motivace, jejichž pochopení je pro tuto techniku a pro veškerou VB ABA intervenci nezbytné. Výzkumná část práce popisuje pokroky v mandování u dvou dětí s PAS během osmi měsíční VB ABA intervence. Analyzuje faktory, které mohly mít vliv na výuku mandů, zejména roli, jakou hraje při efektivním rozvoji mandování motivace dítěte. Určitý úsek praktické části práce je extrahován do příloh jako neveřejná část práce z důvodu zachování anonymity dětí. Extrahování citlivých dat do příloh práce umožnuje opatření děkana č. 73/2017 článek 12. Klíčová slova Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), verbální chování (VB), mand, motivující operace, posílení, zájmy | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with the developement of communication skills in children with autistic spectrum disorder. The aim of this work is to explain the development of these skills by Verbal Behavior of Applied Behavioral Analysis (VB ABA), specifically in the field of children's request (manding). The thesis contains a theoretical and practical part. The theoretical part is focused on the description of the basic principles of the Applied Behavioral Analysis as well as the approach Applied Behavioral Analysis - Verbal Behavior which is based on this science. In more detail, the thesis explains the manding technique and the principles of motivation, whose understanding is essential for this technique and for all VB ABA intervention. Author's research follows the progress in the manding of two children with autistic spectrum disorder during the eight-month VB ABA intervention. Also the thesis analyzes the factors that could have influenced the teaching of mands, in particular the role the child's motivation in the effective development of manding skills. A certain section of the practical part of the thesis is extracted into the annexes as a non- public part of the work in order to preserve children's anonymity. The extraction of sensitive data into the worksheets is made possible by the Dean's... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Apllied Behavioral Analysis (ABA) | en_US |
dc.subject | verbal behaviour (VB) | en_US |
dc.subject | mand | en_US |
dc.subject | motivating operation | en_US |
dc.subject | reinforcement | en_US |
dc.subject | interests | en_US |
dc.subject | Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) | cs_CZ |
dc.subject | verbální chování (VB) | cs_CZ |
dc.subject | mand | cs_CZ |
dc.subject | motivující operace | cs_CZ |
dc.subject | posílení | cs_CZ |
dc.subject | zájmy | cs_CZ |
dc.title | Role motivace ve výuce mandů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-01-09 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 188377 | |
dc.title.translated | The role of motivation in teaching mands | en_US |
dc.contributor.referee | Viktorová, Ida | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá tématem rozvoje komunikačních dovedností u dětí s PAS. Cílem práce je přiblížit, jak probíhá rozvoj těchto dovedností pomocí Verbálního chování aplikované behaviorální analýzy (VB ABA), konkrétně v oblasti vyjadřování žádostí dětí (mandování). Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na popis základních východisek a principů aplikované behaviorální analýzy a také přístupu Aplikovaná behaviorální analýza - verbální chování, který z této vědy vychází. Podrobněji se pak věnuje vysvětlení techniky mandování a principům motivace, jejichž pochopení je pro tuto techniku a pro veškerou VB ABA intervenci nezbytné. Výzkumná část práce popisuje pokroky v mandování u dvou dětí s PAS během osmi měsíční VB ABA intervence. Analyzuje faktory, které mohly mít vliv na výuku mandů, zejména roli, jakou hraje při efektivním rozvoji mandování motivace dítěte. Určitý úsek praktické části práce je extrahován do příloh jako neveřejná část práce z důvodu zachování anonymity dětí. Extrahování citlivých dat do příloh práce umožnuje opatření děkana č. 73/2017 článek 12. Klíčová slova Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), verbální chování (VB), mand, motivující operace, posílení, zájmy | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with the developement of communication skills in children with autistic spectrum disorder. The aim of this work is to explain the development of these skills by Verbal Behavior of Applied Behavioral Analysis (VB ABA), specifically in the field of children's request (manding). The thesis contains a theoretical and practical part. The theoretical part is focused on the description of the basic principles of the Applied Behavioral Analysis as well as the approach Applied Behavioral Analysis - Verbal Behavior which is based on this science. In more detail, the thesis explains the manding technique and the principles of motivation, whose understanding is essential for this technique and for all VB ABA intervention. Author's research follows the progress in the manding of two children with autistic spectrum disorder during the eight-month VB ABA intervention. Also the thesis analyzes the factors that could have influenced the teaching of mands, in particular the role the child's motivation in the effective development of manding skills. A certain section of the practical part of the thesis is extracted into the annexes as a non- public part of the work in order to preserve children's anonymity. The extraction of sensitive data into the worksheets is made possible by the Dean's... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |