Životní spokojenost dětí a dospívajících z dětských domovů
Well - being of children and teenagers from institutional care
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104646Identifiers
Study Information System: 187447
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Životní spokojenost, sebepercepce, dětský domov, pubescence, genderKeywords (English)
Well-being, self-perception, foster home, early and mid adolescence, genderDiplomová práce se zabývá specifiky subjektivně vnímané životní spokojenost dětí a dospívajících (11 - 15 let) dlouhodobě vyrůstajících v dětských domovech (alespoň 1 rok) na území České republiky. Primárním cílem práce je podrobněji zmapovat, zdali se spokojenost v některých aspektech liší od jedinců, kteří vyrůstají v biologické rodině. Teoretická část se zaměřuje na rozlišné koncepty životní spokojenosti, aktuální situaci ústavní péče v ČR, její příležitosti a rizika, v neposlední řadě také na vývojová specifika pubescentů a významu rodiny pro život. V rámci teoretické části jsou prezentovány s tématem související studie. Empirická část zahrnuje kvantitativně-kvalitativní výzkum za využití standardizovaného dotazníku KIDSCREEN-52 a doplňujícího anamnestického dotazníku. Počet respondentů činí 53 (30 chlapců a 23 dívek), výzkum se realizoval celkem v 8 dětských domovech. Z výzkumu vyplynulo, že životní spokojenost je ve třech oblastech (emoční vyladění, školní prostředí, sociální přijetí a šikana) nižší u dětí z dětských domovů v porovnání s dětmi z rodin. Ve zbylých sedmi doménách se rozdíly neprojevily. Respondenti z DD vykazují průměrnou spokojenost se svými biologickými rodinami a zároveň i s vychovateli. Rodiny si spíše idealizují, kdežto na vychovatele nahlíží reálněji. Chlapci oproti...
This thesis deals with the specifics of subjectively perceived well-being of early and mid adolescents (11 - 15 years) who are curretly living in Czech foster homes. The purpose of this study is to describe whether their life satisfaction differ from those, who are growing up with biological parents. If so, in what aspects and why. The theoretical part focuses on various concepts of well-being, current institutional care situation in the Czech Republic, its benefits and risks, the developmental period of early and mid adolescence with its outstanding characteristics. In addition, the newest studies related to the topic are covered. The practical part includes mixed approaches (both quantitative and qualitative) through the KIDSCREEN- 52 questionnaire and suplemental anamnestic questionnaire. In total 53 children from 8 different foster homes filled out both questionnaires. The research results show, that life satisfaction of children in institutional care is in three domains (moods and emotions, school environment, social acceptance and bullying) lower in comparison with children who are living with their families. No significant differences were found in the remaining seven domains. Children from foster homes are satisfied with both biological parents and professional carers. They tend to idealise...