Zdeněk Fibich: Nálady, dojmy a upomínky
Zdeněk Fibich: Moods, Impressions, and Souvenirs
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104346Identifikátory
SIS: 102076
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopecký, Jiří
Ottlová, Marta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
13. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Zdeněk Fibich|Anežka Schulzová|František Augustin Urbánek|Zdeněk Nejedlý|Nálady|Dojmy|Upomínky|lyrický klavírní kus|cyklické formy|hudebně-strukturální analýzaKlíčová slova (anglicky)
Zdeněk Fibich|Anežka Schulzová|František Augustin Urbánek|Zdeněk Nejedlý|Moods|Impressions|Reminiscences|lyrical piano piece|cyclical form|musical-structural analysisDisertační práce se zabývá kompletním cyklem klavírních skladeb Zdeňka Fibicha nazvaným Nálady, dojmy a upomínky. Cyklus byl dosud v literatuře z velké části prezentován jako "milostný deník skladatele", využíván k vyhledávání shodných motivů napříč skladatelovým pozdním dílem a chápán v kontextu programní hudby. Cílem disertace je objektivně zhodnotit tento dosavadní většinový pohled a postavit proti němu pohled nový, informovat o okolnostech souhrnného kompletního vydání Nálad, dojmů a upomínek, analyzovat komplet jako soubor lyrických klavírních kusů s jejich specifickými čistě hudebními znaky a zasadit Fibichův cyklus do kontextu vývoje lyrického klavírního kusu konce 19. století. Práce staví především na hudebně- strukturální analýze, jejímž základem je uchopení formy skladeb s vystižením převažujícího způsobu tematicko-motivické výstavby, sledování a porovnání tonálního zasazení, rozměru, předepsaných taktů a vyhledávání motivických, cyklických a případných dalších vazeb. Výsledky práce umožňují pohlížet na Nálady, dojmy a upomínky jako na ojedinělý cyklus lyrických klavírních kusů z konce 19. století s jejich typickou charakteristikou a stěžejními znaky hudebního druhu a také ukazují na svébytné postavení cyklu v rámci Fibichova díla.
The dissertation deals with a complete cycle of piano pieces by Zdeněk Fibich called The Moods, Impressions and Reminiscences. The cycle has been largely presented in the literature as a `composer's love diary`, used to search for identical motifs across the composer's late work and understood in the context of programme music. The aim of the dissertation is to evaluate objectively this present majority view and to put a new view on it, to inform about the circumstances of the comprehensive complete edition of The Moods, Impressions and Reminiscences, to analyse the ensemble as a set of lyrical piano pieces with their specific purely musical features and to place the Fibich cycle into the context of the lyrical piano piece of the late 19th century. The work focuses mainly on musical- structural analysis based on grasping the form of compositions with the predominant way of thematic-motivational construction, observation and comparison of tonal fitting, dimension, prescribed times and searching for motivational, cyclic and other possible links. The results of the work enable us to view The Moods, Impressions and Reminiscences as a unique cycle of lyrical piano pieces from the end of the 19th century with their typical characteristics and key features of the musical kind and also show the unique...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Vzorový lokální varovný protipovodňový systém pro obec Olešnice v Orlických horách
Šiftař, Zdeněk; Mrkvica, Zdeněk (2002) -
Ruská cesta v ruské společenské vědě
Bělonožník, Zdeněk (2004)