Psychoedukace pro rodinné pečující o seniora s demencí
Vědecký článek
Datum vydání
2018Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaZdrojový dokument
Fórum sociální práce (web)ISSN: 2336-6664
Rok vydání periodika: 2018
Ročník periodika: 2018
Číslo periodika: Special Issue
Odkaz na licenční podmínky
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Práce popisuje současný stav poskytování psychoedukačních programů pro rodinné pečující o lidi s demencí. Zahrnuje historii psychoedukace a teoretický model, který byl východiskem pro vytváření účinných psychoedukačních programů. Hlavním výstupem práce je přehled psychoedukačních programů v České republice, se zřetelem na jejich podobu a obsah. Zdá se, že přes překážky dané legislativou a systémem financování se vývoj programů pro příbuzné ubírá podobným směrem jako v zahraničí, směrem ke komplexním a individualizovaným intervencím.
The paper describes the state-of-arts of provision of psychoeducational programs for family carers of people with dementia. It includes the history of psychoeducation and the theoretical model, which has been the starting point for creating effective psychoeducational programs. The main output of this work is an overview of psychoeducational programs in the Czech Republic, with regard to their form and content. It seems that, despite the barriers to the legislation and the funding system, the development of programs for relatives goes in the same direction as abroad, towards complex and individualized interventions.