Školská rada a její podíl na řízení školy
School Board and its participation in School Management
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/104000/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104000Identifiers
Study Information System: 185289
Collections
- Kvalifikační práce [18628]
Author
Advisor
Referee
Veteška, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Školská rada, pracovní výkon, školský zákon, kompetence, Česká školní inspekceKeywords (English)
School board, work performance, headmaster, school law, competence, Czech school inspectionBakalářská práce se zabývá problematikou zřizování školských rad na základních školách. Respondenty empirického výzkumu byli ředitelé úplných základních škol v Královéhradeckém kraji. Výsledky šetření mohou být využity zejména k hledání možností spolupráce mezi ředitelem školy a školskou radou tak, aby její činnost napomohla k celkovému rozvoji výchovně vzdělávacího procesu v dané škole. Jako podklad k zamyšlení může sloužit všem zúčastněným stranám, tj. vedení školy, pedagogickým pracovníkům, zřizovateli a v neposlední řadě i rodičům. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, do jaké míry a v jakých oblastech školská rada ovlivňuje řídící práci ředitele školy. Dílčím cílem bylo specifikovat problematické oblasti vzájemného vztahu z pohledu ředitele školy a navrhnout, jak jejich účinky zmírnit nebo odstranit. KLÍČOVÁ SLOVA školská rada, pracovní výkon, školský zákon, kompetence, Česká školní inspekce
The bachelor thesis deals with the issue of setting up school councils in elementary schools. Respondents of empirical research were directors of complete primary schools in the Hradec Králové Region. In particular, the results of the survey can be used to find possibilities for cooperation between the principal and the school council, so that its activities can help to the overall development of the educational process in the given school. As a basis for reflection, it can serve all stakeholders, i.e. school management, pedagogical staff, founders, and last but not least parents. The aim of the bachelor thesis was to find out to what extent and in what areas the school council influences the management of the principal. The partial aim was to specify the problematic areas of the relationship from the point of view of the principal and to suggest how to mitigate or eliminate their effects. KEYWORDS School board, work performance, headmaster, school law, competence, Czech school inspection.