Prvky logického myšlení u dětí ve věku 5-6 let
Elements of logical thinking at children aged form 5 to 6 year
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103981Identifikátory
SIS: 176362
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slezáková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
17. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
prelogické myšlení, předškolní dítě, logické myšlení, didaktické hryKlíčová slova (anglicky)
pre-logical thinking, pre-school child, logical thinking, didactical gamesDiplomová práce se zabývá prvky logického myšlení u dětí ve věku 5 - 6 let, tedy u dětí předškolního věku. Hlavním cílem je zjistit, za jakých podmínek je dítě předškolního věku schopno uplatnit prvky logického myšlení v řešení úloh typu zebra metodou manipulace. Dalším cílem je prozkoumat, na které z charakteristik úlohy závisí úspěšnost jejího řešení. Dílčí hypotézy se zaměřují na to, zda děti ve věku 5 - 6 let dokáží úspěšně vyřešit alespoň polovinu zadaných úloh, dále jestli jsou schopny je řešit individuálně a v neposlední řadě zkoumají tvoření zeber po zkušenostech z předchozích gradovaných šesti sérií. Teoretická část se zaměřuje na ty oblasti vývoje, o něž se řešení typu zebra dítětem předškolního věku opírá: motorický vývoj, vývoj myšlení, logické a prelogické myšlení a o možnosti řešení aktivit. Praktická část obsahuje scénáře sestavené z gradovaných úloh, které budou řešit tři skupiny po čtyřech dětech. Dále obsahuje sérii úloh řešených individuálně dětmi. Na závěr budou na základě míry úspěšnosti v řešení předchozích aktivitách sestaveny nové skupiny, ve kterých se prokáže schopnost vymýšlení úloh právě z předešlých zkušeností. Vedle metody přímého pozorování je zařazen rozhovor s třídní učitelkou, s dětmi a následná analýza dat. Ze získaných podkladů vyplývá, že úlohy typu zebra je...
The master thesis deals with elements of logical thinking of children aged 5 to 6, which means the přes-school age. The main goal is to finf out the conditions under which the pre-school children are able to apply elements of logical thinking when solving exercises of the zebra type using the manipulation method. Next goal is to investigate on which of the characteristics of the task depends the success of its solution. The partial hypotheses focus on whether children aged 5 to 6 can successfully solve at least half of the assigned tasks, whether they are able to solve them individually and, last but not least, explore zebra formation after experience from the previous graduated six series. The theoretical part focus on the areas of development that the zebra solution of the pre.school child relies on: motor development, thinkig development, logical and prelogic thinking and the possibility of solving activities. The practical part contains scenarios compiled from draduated tasks that will be solved by three groups of four children. It also contains a series of tasks solved individually by children. In the end, neww groups will be built on the succes rate of previous activities, which will prove the ability to develop tasks from previous experience. In addition to the direct observation method,...