Žákovské konstrukce funkcí pomocí absolutní hodnoty
Pupils' constructions of functions using absolute value
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103979Identifiers
Study Information System: 177129
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Kvasz, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
funkce, konstrukce, absolutní hodnotaKeywords (English)
function, construction, absolute valueDiplomová práce se zaměřuje na práci studentů s absolutní hodnotou a strategie studentských řešení při hledání předpisu funkce z grafu. Cílem práce je popsat postupy a nejčastější chyby studentů při hledání předpisu funkce a zároveň zjistit, jak studenti chápou absolutní hodnotu a dovedou své znalosti o absolutní hodnotě využívat při řešení úloh. V první, teoretické části, je analýza učebnic, RVP a maturitních testů na dané témata a souhrn vybraných výzkumů k této problematice. Druhá, výzkumná část, je věnována popisu a analýze vlastního výzkumu, který byl uskutečněn na studentech střední školy. V závěrečné kapitole je shrnutí výsledků výzkumu a porovnání těchto výsledků s teoretickou částí této práce.
The thesis focuses on how students work with the absolute value and on the strategies of students' search for equations from graphs of functions. The aim of the thesis is to describe solution processes and the most common mistakes of students in searching for the equations as well as finding out how students understand the absolute value and how they work with the absolute value in solving the problems. The first, theoretical part, is the analysis of textbooks, RVP and graduations tests on given topics and a summary of selected researches on this topic. The second, research part, is devoted to the description and analysis of own research that was carried out on high school students. The final chapter summarizes the results of the research and compares these results with the theoretical part of this work.