The role of sculpture in the official art of totalitarian regimes: DDR and ČSR 1948 - 1968 compared
Role sochařství v oficiálním umění totalitních režimů: srovnání NDR a ČSR 1948 - 1968
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103645Identifikátory
SIS: 142624
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klimešová, Marie
Dickel, Hans
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
17. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Sochařství|Socialistický Realismus|Socialistická kultura|Padesátá léta|Totalita|Karel Pokorný|Vincenc Makovský|Fritz Cremer|Waldemar Grzimek|ČSSR|SSSR|NDRKlíčová slova (anglicky)
Sculpture|Socialist Realism|Socialist culture|Communism|Fifties|1950s|Totalitarianism|Karel Pokorný|Vincenc Makovský|Fritz Cremer|Waldemar Grzimek|CSR|USSR|GDRPráce se věnuje dosud málo probádané problematice oficiální sochařské tvorby mezi lety 1948-1968. Disertace se pokouší na široké bázi uměleckohistorických historických, kulturních a ideologických determinant dospět k co možná nejucelenějšímu porozumění vnitřním procesům kulturní mašinerie socialistických států ve vztahu k sochařství a sochařům. Komparativní povaha práce přispívá k vyjasnění některých stěžejních otázek umělecko-historického výzkumu tohoto období - například (ne)původnost místních variant Socialistického realismu a jejich vztah k sovětskému modelu, datační vymezení Socrealismu, zapojení modernistických umělců, principy vztahu mezi státem a umělci nebo druhý život sochařských prací Socrealismu.
The dissertation is dedicated to the under-researched subject of the official sculpture in the DDR and ČSR in the time-frame 1948-1968. By evaluating the material on a broad background of the art historical, historical, cultural and ideological determinants, the dissertation endeavour to provide an accurate insight into the internal processes of the cultural machinery of the Socialist states with regard to sculpture and sculptors. The comparative character of the dissertation contributes to the understanding of the critical questions of art historical research of the period - such as the (in)authenticity of the local varieties of Socialist Realism and relatedness to the SSSR Socrealism, dates of the Socrealism existence, engagement of modernist sculptors, principles of the state/artist relationship or the second life of the Socrealist sculpture.