Masový turismus jako problém - sociokulturní problematika v evropském kontextu
Sociocultural problems of mass tourism in European context
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103566Identifikátory
SIS: 191140
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mazák, Jaromír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
6. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
turismus|masový turismus|turistifikace|autenticita|cestování|sociokulturní problematika|Benátky|Barcelona|Island|PrahaKlíčová slova (anglicky)
tourism|mass tourism|touristification|authenticity|travel|sociocultural problems|Venice|Barcelona|Iceland|PragueTato bakalářská práce má za cíl ukázat, jaké sociokulturní problémy jsou spojeny s odvětvím cestovního ruchu, potažmo turismu. K analýze byla vybrána tři města - Benátky, Barcelona a Island. Benátky jsou jakýmsi exemplárním případem, kam až může problém zajít, případ Barcelony a Islandu zase ukazuje, jak se k problémům staví jednotlivé politické subjekty a jak konkrétně se sociokulturní problematika spojená s turismem projevuje. I přes přirozenou kulturní odlišnost míst lze najít v boji proti turismu několik shodných rysů, zejména pak mobilizaci nebo aktivizaci občanské společnosti. Bakalářská práce je doplněna o výsledky dotazníkového šetření, které mapuje postoje Pražanů k turismu v centru hlavního města. Klíčová slova: turismus, masový turismus, turistifikace, autenticita, cestování, sociokulturní problematika, Benátky, Barcelona, Island, Praha.
The goal of this bachelor thesis is to show, how does the tourism industry affects social and culture aspects of local communities and how it affects life at those places in general. For analysis, I have chosen three destinations - Venice, Barcelona and Iceland. Venice is an exemplary case which shows us how much can sociocultural problems escalate. In a case of Barcelona and Iceland we can find different approaches in dealing with this phenomenon and also ways how do these problems emerge. Despite culture differences of those places, we can find some similar patterns - for example mobilization and activation of local civil society. The second part of the thesis is based on results of the survey, which reveals opinions on mass tourism in Prague city centre. Key words: tourism, mass tourism, touristification, authenticity, travel, sociocultural problems, Venice, Barcelona, Iceland, Prague.