Das Trauma der Shoah in Texten jüdischer Autoren der zweiten und dritten Generation - ein Vergleich
The Trauma of the Shoah in Texts by Jewish Authors of the Second and Third Generation - A Comparison
Trauma Shoah v textech židovských autorů druhé a třetí generace - srovnání
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103059Identifiers
Study Information System: 191023
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Weinberg, Manfred
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Language and Literature
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Shoah|Trauma|Erinnerung|Gedächtnis|FolgegenerationenKeywords (English)
Shoah|Trauma|Remembrance|Memory|Following GenerationTato práce pojednává o traumatu šoa a o snaze o jeho literární zpracování třemi různými generacemi židovských autorek a autorů. Práce se zabývá především procesy přenosu traumatu na následující generace obětí šoa a prezentuje podobnosti a rozdíly mezi jednotlivými pokusy o vypřádání se s traumatem. Na pozadí děl weiter leben od Ruth Klüger a Maus od Arta Spiegelmana se práce soustřeďuje na třetí generaci, jejíž situaci exemplárně vystihuje Channah Trzebiner v textu Die Enkelin. Na základě vědeckých studií k tomuto tématu je v detailní textové analýze zmapováno předávání traumatických prožitků, které dodnes ovlivňují potomky přeživších šoa a které mají značný podíl na formování současné židovské identity.
This thesis is about the trauma of the Shoah and the attempts of its literary processing by three generations of Jewish authors. The work focuses on the processes of transmission of the trauma from the generation of the Shoah victims to the subsequent generations and elaborates similarities and differences of the respective coping attempts. Ruth Klüger's weiter leben and Art Spiegelman's Mouse are examples for first and second generation. The third generation, which is a main subject of this thesis, is depicted in Channah Trzebiner's text Die Enkelin. Subsequently, based on several scientific studies on the subject, a detailed textual analysis of a tradition of traumatic experiences is presented. These traumatic experiences still have influence on the descendants and thus on the construction of a current Jewish identity.