Antonio Ferradini - Stabat Mater
Antonio Ferradini - Stabat Mater
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103052Identifiers
Study Information System: 198887
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Mikulášová, Ludmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Antonio Ferradini|Stabat mater|oratorium|2. polovina 18. století|Rytířský řád Křižovníků s červenou hvězdouKeywords (English)
Antonio Ferradini|Stabat mater|oratorio|the second half of the 18th century|Knights of the Cross with the Red StarPředkládaná práce je věnována kompozici Stabat mater italského skladatele a kapelníka Antonia Ferradiniho (1718/19-1779). Práce hodnotí dosavadní stav bádání k osobnosti Ferradiniho a vyhodnocuje dochovanné prameny. Základem je revize biografie dle dobových ohlasů na zmiňovné dílo. Dále práce zhodnocuje situaci hudebního provozu se zřetelem k oratorní tradici a zejména křižovnickému kůru. Pro analýzu kompozičního stylu byla použita komparativní metoda. Pro její vymezení bylo provedena rešerše vývoje zhudebňování sekvence Stabat mater v 18. století. Komparace vybraných skladeb je založena na následujících aspektech: užité tóniny, obsazení, rétorické fugury, práce s textem.
The master thesis deals with the composition Stabat mater written by italian composer and maestro Antonio Ferradini (1718/19-1779). The thesis evaluates current research situation concerning the personality of Ferradini by criticising the surviving sources. Special care was taken for the music performance practice in the church of Knights of the Cross with the Red Star. Than the comparative method was used for the purpose of analysing author's compositional style. The works were chosen with care to the developement in Stabat mater writings since early 18th century. The comparation was conducted by analyzing the scope of aspects such as setting, instrumentation, scales, affects, rhetorical figures and text-music relationship.