Místo svobodných škol v české kultuře
Place of free schools in Czech culture
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102970Identifiers
Study Information System: 197456
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčková Fleischerová, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
German Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
svobodné školy, kultura, vzdělání, Summerhill, Sudbury ValleyKeywords (English)
free schools, culture, education, Summerhill, Sudbury ValleyBakalářská práce se mezioborově zabývá problematikou svobodných škol v České republice. Základní perspektivou práce je hledisko antropologické, ale samozřejmě není opomenuto ani hledisko pedagogické, sociologické a filosofické. Bakalářská práce se nejprve zabývá souvislostí kultury a vzdělání, místem svobodných škol v současném systému vzdělávání a kultuře, následně se zaměřuje na problém vlivu svobodných škol na žáky, a to s ohledem na jejich budoucí možné uplatnění ve společnosti. Jedna z klíčových otázek práce zní: "Jaký přínos mohou mít svobodné školy pro osobnostní rozvoj jedince v českém kulturním prostředí?" Součástí projektu bakalářské práce jsou také návštěvy ve svobodných školách, pozorování, případně kvalitativní výzkum realizovaný prostřednictvím rozhovorů. Úkolem práce je reflektovat svéráz svobodných škol a jejich úlohu v kontextu české kultury. KLÍČOVÁ SLOVA svobodné školy, kultura, vzdělávání, Summerhill, Sudbury Valley
The bachelor thesis deals with the issue of the free schools in the Czech Republic. The basic perspectives of the thesis are anthropological, sociological and also philosophical. The bachelor thesis deals mainly with the context of cultural and education, and the place of free schools in the current system of education and culture. Furthermore, it focuses on a problem of the influence of free schools on pupils in the view of their possible future application in a society. One of the key questions of the thesis is: What contribution would the free schools have for the personal development of an individual in the Czech cultural environment. A part of the bachelor thesis includes the visits of free schools, observations and qualitative research by interviews. The aim of the thesis is to reflect the habits of free schools and their role in the context of Czech culture. KEYWORDS free schools, culture, education, Summerhill, Sudbury Valley