Básnické antologie jako součást vzdělání a výchovy čínských dětí za dynastie Qing se zvláštním zřetelem k Tang shi sanbai shou
Poetic anthologies as part of Qing dynasty children's education: the case of Tang shi sanbai shou
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102912Identifikátory
SIS: 180288
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zádrapa, Lukáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
4. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Tang shi sanbai shou 唐詩三百首|čínská poezie|čínské tradiční vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Tang Shi Sanbai Shou|Chinese poetry|Chinese traditional educationPráce se věnuje vzdělání a výchově dětí v Číně za dynastie Qing se zaměřením na studium poezie a zejména antologii Tři sta tangských básní. Vychází z celkové charakteristiky tradičního vzdělání v Číně, jak ji podává stávající odborná literatura, a konkrétněji se zaměřuje na básnickou antologii určenou pro vzdělání dětí v literátských rodinách. Práce tak sestává ze dvou hlavních částí. První část pojednává aspekty tradičního čínského vzdělání. Druhá konkrétněji představuje antologii Tři sta tangských básní, její historii, obsah a tematický rozbor. Závěr se snaží zodpovědět otázku role poezie ve vzdělání a shrnout přístupy k její výuce. Klíčová slova: Tang shi sanbai shou 唐詩三百首, čínská poezie, čínské tradiční vzdělávání
This thesis analyses education and upbringing of children in China during the rule of the Qing dynasty and it concretely focuses on poetry, mainly the anthology Three Hundred Tang Poems. The thesis is based on the overall characterization of traditional education in China, how it is described in contemporary literary science, and more specifically it concentrates on the anthology of verses which was intended for educating children in the intellectually developed households. The paper consists of two main parts. The first part discusses aspects of the traditional Chinese educational system. The second part in detail introduces the above-mentioned anthology, its historical formation, content and an analysis of its themes. A conclusion aims to answer the question of role of the poetry in the Chinese educational system and to summarise approaches for teaching poetry. Keywords: Tang shi sanbai shou 唐詩三百首, Chinese poetry, Traditional Chinese Education