Stroj, film a lidská percepce
Machine, movie and human perception
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102568Identifiers
Study Information System: 187235
Collections
- Kvalifikační práce [6379]
Author
Advisor
Referee
Řehořová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
20. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
film, kinematografie, percepce, stroj, technika, obraz, Paul Virilio, Gilles DeleuzeKeywords (English)
movie, cinematography, perception, machine, technique, image, Paul Virilio, Gilles DeleuzeÚstředním tématem diplomové práce je vztah filmu a lidské percepce. Film je ryze technickým médiem, které poprvé uvadí obrazy do pohybu. Východiskem práce jsou knihy francouzského kulturního teoretika Paula Virilia a jeho úvahy o filmu a technice. Viriliova pozice je vzhledem ke kinematografii v mnoha ohledech negativní. Technologii viní z hrůz napachaných během světových válek. Kinematografii viní z revoluce vnímání, která vede k rozkladu vidění a rozpadu klasických dimenzí prostoru a času. V mé práci jsou Viriliovy názory konfrontovány s úvahami Viriliova současníka, rovněž francouzského teoretika, Gillese Deleuze. Deluze chápe film v mnoha ohledech jinak, než Virilio. Také jeho názor na techniku je zcela odlišný. Film po druhé světové válce je médiem, které se již nesnaží o napodobení přirozeného vnímání. Takový film dokáže vyvolat v divákovi šok. Tento šok otevírá nové možnosti myšlení a vnímání a divák tak získává možnost dosáhnout prostřednictvím filmu specifického spirituálního života.
The main topic of this diploma thesis is the relationship of movie and human perception. Movie is a purely technical medium that moves images for the first time. The starting point of the work is the book written by French cultural theorist Paul Virilio and his reflections on film and technology. Virilio's position is negative in many ways due to cinematography. He blames technology for horrors inflicted during world wars. Cinematography is guilty of a revolution of perception that leads to the decomposition of the vision and the disintegration of the classical dimensions of space and time. In my work Virilio's views are confronted with the reflections of Virilio's contemporary, also the French theorist, Gilles Deleuze. Deleuze understands movie in many ways differently than Virilio. Also his opinion on the technique is quite different. The movie after World War II is a medium that no longer attempts to imitate natural perception. Such film can cause a shock to the audience. This shock opens up new possibilities of thinking and perception, and the viewer gains the opportunity to achieve a specific spiritual life through a movie.