Žáci z dětského domova z pohledu školního psychologa
Pupils in institutional care from the perspective of a school psychologist
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102454Identifikátory
SIS: 188379
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Páchová, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
18. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
školní psychologie, dětský domov, speciální vzdělávací potřeby, ústavní výchova, metody práce školního psychologa, kritická místa práce školního psychologaKlíčová slova (anglicky)
school psychology, institutional care, special educational needs, school psychologist&apos, method, critical moments of school psychologist's workTato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku žáků z dětského domova z pohledu školního psychologa. Popisuje, jak školní psychologové přistupují k žákům z dětského domova a jaké jsou specifické nároky na školního psychologa při práci s touto konkrétní skupinou žáků. Teoretická část se zabývá vymezením základních činností psychologa na škole a popisem výhod a úskalí dané profese. Další část teoretické části je zaměřena na děti z dětského domova a problematiku ústavní péče. Empirická část je zaměřena na představení výzkumu včetně výsledků a diskuze. Výzkum byl realizován ve spolupráci se školními psycholožkami, se kterými byly provedeny rozhovory. Získaná data z rozhovorů byla analyzována na základě otevřeného kódování a následně prezentována za pomocí techniky vyložení karet. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak školní psychologové přistupují k žákům z dětského domova a jaké jsou specifické nároky na školního psychologa při práci s touto konkrétní skupinou dětí. Výsledky práce přinášejí pohledy školních psychologů na problematiku žáků z dětského domova. Popisují specifika žáků z dětského domova, překážky pro práci s nimi a přinášejí doporučení ke zlepšení situace. KLÍČOVÁ SLOVA školní psycholog, žáci z dětského domova, ústavní výchova, dětský domov, kritická místa práce školního psychologa
This thesis deals with the topic of students living at a children's home from the perspective of the school psychologist. The thesis describes, how school psychologists are approaching pupils from children's home and what specific requirements are essential for the job of the school psychologist when working with this particular group of students. Theoretic part focuses on declaring elementary activities of the school psychologist at the school and explains the advantages and possible obstacles of the psychologist job. Next part focuses on pupils from children's home and the topic of institutional care. Empiric part points at performing research including results and discussion. The research was completed with the assistance of the school psychologists using the interviews. Gained data from the interviews were analyzed based on the opened encoding and then presented by using a technique unloading card. The research goal was to find out, how school psychologists are approaching pupils from children's home and what specific requirements are essential for the job of the school psychologist when working with this particular group of students. Thesis results reveal the views of the school psychologists focuses on problematics pupils from children's home. The results also point out the specifics of the...