Časová perspektiva a prokrastinace u studentů vysokých škol
Time perspective and procrastination in college students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102285Identifikátory
SIS: 200639
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
High, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
17. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Časová perspektiva, prokrastinace, experiment, vysokoškolští studenti, časKlíčová slova (anglicky)
time perspective, procrastionation, experiment, college students, timeHlavním cílem této bakalářské práce je analýza časové orientace u studentů vysokých škol na území České republiky a následné zkoumání vazeb příslušné perspektivy na míru prokrastinačního chování jedince. Teoretický rámec práce se zaměřuje na komplexní představení konceptu časové perspektivy a to především z hlediska multidimenzionálního přístupu P. Zimbarda, včetně příslušného diagnostického nástroje. Dále je zmapován současný fenomén prokrastinace v pojetí jednotlivých psychologických směrů a konkrétních forem prokrastinačního jednání. Na základě syntézy zmíněných konceptů jsou uvedeny dosavadní výzkumy zabývající se vzájemnými vazbami prokrastinace a tvorbou časových rámců, jejichž konkrétní prvky představují meritorní obsah empirické studie této práce. Pro výzkum souvztažností je v oblasti časové perspektivy použita rozšířená verze dotazníku Zimbardo Time Perspective Inventory, která na rozdíl od předchozích výzkumů umožní podrobně analyzovat potenciální přítomnost zcela nových vztahů. K diagnostice prokrastinace pak výzkumná sonda využívá dotazník Procrastination Scale for Students, který ve srovnání s alternativními diagnostickými nástroji dosahuje nejvyšší míry vnitřní konzistence a zároveň korelace jednotlivých bloků otázek. Z výsledků empirické studie vyplývá záporná vazba pozitivní budoucí...
The main objective of this bachelor thesis is to analyze the time orientation of students of higher education institutions in the Czech Republic and to examine the links of the relevant perspective to the degree of the procrastinational behavior of the individual. The theoretical framework of the thesis focuses on a comprehensive presentation of the time perspective concept, especially in terms of the multidimensional approach of P. Zimbard, including the relevant diagnostic tool. Furthermore, the thesis describes the current phenomenon of procrastination in the concept of individual psychological directions and specific forms of procrastination. Based on the synthesis of the above-mentioned concepts, the study describes previous studies dealing with the interrelationships of procrastination and the creation of timeframes, whose specific elements represent the meritorious content of an empirical study of this work. For the correlation research, an extended version of the Zimbardo Time Perspective Inventory questionnaire is used in the time perspective, which, unlike previous research, will allow a detailed analysis of the potential presence of completely new relationships. To diagnose procrastination, the research probe uses the Procrastination Scale for Students questionnaire which, when compared...