Baletní hudba 19. a 20. století na pohádkové motivy se zaměřením na P. I. Čajkovského a S. Prokofjeva
Fairy Tale Themed Ballet Music in the 19th and 20th Century Focused on the Works of P. I. Tchaikovsky and S. Prokofiev
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102039Identifikátory
SIS: 177067
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hurníková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
14. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pohádkové motivy, baletní hudba, romantický balet, zlatá éra klasického baletu, Petr Iljič Čajkovskij, Marius Petipa, Sergej ProkofjevKlíčová slova (anglicky)
fairy tale motives, ballet music, romantic ballet, golden era of classical ballet, Peter Ilich Tchaikovsky, Marius Petipa, Sergei ProkofievNázev diplomové práce: Baletní hudba 19. a 20. století na pohádkové motivy se zaměřením na P. I. Čajkovského a S. Prokofjeva Diplomová práce se zabývá pohádkovými motivy v baletní hudbě 19. a 20. století. Zaměřuje se především na pohádkové balety Petra Iljiče Čajkovského a Sergeje Prokofjeva. První kapitola se věnuje pohádkovým námětům v baletu v obecnější rovině a dále postupuje konkrétním zařazením těchto námětů do společensko-historického kontextu 19. a 20. století. Kapitola druhá se věnuje stručnému vývoji baletu od počátků jeho vzniku v 15. století a pokračuje dále až do 18. století. Chronologicky popisuje důležitá období a události, které se týkají baletu. Další část se zabývá romantickým baletem a baletní hudbou v 19. století ve Francii a v Dánsku. Ve čtvrté a páté kapitole jsou představena vrcholná baletní díla Labutí jezero, Spící krasavice a Louskáček hudebního skladatele Petra Iljiče Čajkovského a baletního choreografa Maria Petipy. Následně se práce soustředí na balet ve 20. století na pohádkové balety Igora Stravinského a hlavně Sergeje Prokofjeva. Většina těchto baletů vznikla ve spolupráci se uměleckým mecenášem Sergejem Ďagilevem. Poslední část nabízí různé aktivity, které je možné využít v hodinách hudební výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA pohádkové motivy, baletní hudba, romantický balet,...
The title of the diploma thesis: Fairy Tale Themed Ballet Music in the 19th and 20th Century Focused on the Works of P. I. Tchaikovsky and S. Prokofiev This diploma thesis deals with fairy tale motifs in ballet music of the 19th and 20th century. It focuses mainly on fairy tale ballets of Peter Ilyich Tchaikovsky and Sergei Prokofiev. The first chapter deals with fairy tale themes in ballet on a more general level and advances to the concrete inclusion of these themes in the socio- historical context of the 19th and 20th century. The second chapter briefly deals with the development of ballet from its beginnings in the 15th century to the 18th century. This chapter chronologically describes important periods and events concerning ballet. The next chapter deals with ballet of the Romantic period and music of the 19th century in France and Denmark. Chapter four and five present the prominent ballets of Peter Ilyich Tchaikovsky, namely Swan Lake, Sleeping Beauty and The Nutcracker. Furthermore, this thesis focuses on ballet of the 20th century, those of Igor Stravinsky and mainly Sergei Prokofiev. Most of these ballets were created in cooperation with the patron of arts Sergei Diaghilev. The last part offers various activities that can be used in music lessons. KEYWORDS fairy tale motives, ballet...