Gender a každodenní mobilita ekonomicky aktivních obyvatel: případová studie města Příbram
Gender and everyday mobility of economically active persons: case study of Příbram
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101789Identifikátory
SIS: 199191
Kolekce
- Kvalifikační práce [19614]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pospíšilová, Lucie
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie a kartografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
12. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tématem této bakalářské práce je denní dojížďka do zaměstnání demonstrovaná na příkladu města Příbram. Cílem práce je zjistit, jaké jsou rozdíly v genderově podmíněné každodenní mobilitě ekonomicky aktivních obyvatel Příbrami. Teoretická část se věnuje diskuzi literatury vztahující se k řešené problematice s důrazem na prostorovou mobilitu. V práci jsou využita data za každodenní dojížďku ekonomicky aktivních obyvatel s obvyklým pobytem v Příbrami ze Sčítání lidu, domů a bytů 2011. Pro zpracování výsledků jsou použity základní deskriptivní statistické metody. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že muži mají větší přístup k osobnímu automobilu, což úzce souvisí s tím, že častěji než ženy dojíždí za prací mimo obec bydliště. Ženy naopak ve větší míře využívají veřejnou dopravu nebo dochází na místo pracoviště pěšky. Kromě samotné Příbrami figuruje mezi nejčastějšími obcemi dojížďky hlavní město Praha. Nejvíce zastoupená doba dojížďky za prací je do 29 minut, výjimku tvoří kategorie "60-89 minut", kam je zahrnuta právě dojížďka do Prahy. Klíčová slova: gender, každodenní mobilita, dojížďka do zaměstnání, ekonomicky aktivní obyvatelstvo, Příbram
The Bachelor thesis is focused on daily commuting to work demonstrated on an example of the town Příbram. The aim of the thesis is to find out what are the differences in the gender-based daily mobility of economically active people. The theoretical part deals with the discussion of the literature related to the studied problems, especially with literature orientated on the spatial mobility. The data for daily commuting of economically active inhabitants of Příbram are taken over from the 2011 Census and Housing. The results are processed by the basic descriptive statistical methods. The research has found that men have a greater access to a car, which is closely related to the fact that men more often than women commute to work outside the town. On the other side, women more often use public transport or go to workplace on foot. Beside Příbram itself, the most people commute to Prague. The most frequent commuting time is up to 29 minutes, an exception is the category "60-89 minutes", where commuting to Prague is included. Keywords: gender, everyday mobility, commuting to work, economically active population, Příbram