Využití volnočasových aktivit u dětí na 2. stupni ZŠ během školních přestávek
Use of freetime activities for the secondary school children during school breaks
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101584Identifiers
Study Information System: 193227
Collections
- Kvalifikační práce [8435]
Author
Advisor
Referee
Kočíb, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
starší školní věk, škola, Finsko, Česká republika, děti a mobilní telefon, přestávka, výzkumKeywords (English)
older school age, school, Finland, Czech Republic, children and their mobile phones, break, researchVyužití volnočasových aktivit u dětí na 2. stupni ZŠ během školních přestávek. Cílem výzkumu je zjistit, zda sledovaní žáci budou trávit méně času o velké přestávce na mobilních telefonech, pokud se jim nabídnou sportovní či jiné aktivity během této doby. - porovnání času stráveného na mobilním telefonu u žáků staršího školního věku během školní dvacetiminutové přestávky s časem případě stejné přestávky, možností volby pohybových a volnočasových aktivit. Náhodným výběrem byla vybrána vždy jedna třída z ročníku. Výzkumu se zúčastnily děti staršího školního věku (11−15 let). Celkově 77 žáků 6.,7.,8. tříd a 40 žáků z 9. tříd. osob. 9. ročník byl ve výzkumu použit pro realizování samotných aktivit a jako výpomoc při Celková analýza ukazuje zvýšený počet uživatelů na mobilních telefon třídách, a sice ve dnech s aktivitami, nežli bez nich. Co se týče strávených minut na mobilních telefonech, žáci na nich trávili ve dvou třídách méně času, pakliže aktivity probíhaly prostorách školy. Nejvíce času na mobilních telefonech strávili žáci 8. třídy. Klíčová slova: starší školní věk, škola, Finsko, Česká republika, děti a přestávka, výzkum
Title: The use of free time activities for the pupils of secondary schools within the school breaks. Intention:. The aim of this research is to find out whether the observed pupils spend less time on their mobile phones when there are provided sport or other kind of activities which are carried out by school for this particular reason within the school breaks. Methodology: This was a quantitative analysis a comparison of the time spent on a mobile phone in older school age pupils during a twenty-minute school break with time spent on a mobile phone in the event of the same break but with sport and leisure activities. By random selection, one class was selected from the 6th, 7th and 8th class. The research was attended by children of the upper school age (11-15 years). A total of 77 pupils from 6, 7, 8. classes and 40 pupils of the 9th class. This research included a vulnerable group of minors. The 9th year was used in the research to implement the activities themselves and to assist in systematic structured observation. Results: The complete analysis shows higher percentage of mobile phone use in two classes with the emphasis on the days with activities rather than without. The approximate time that the pupils spent on their mobile phones was shorter when there were school activities carried out in...