Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou
Elementary school pupils' misconceptions related to the thematic map use
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101566Identifikátory
SIS: 192168
Kolekce
- Kvalifikační práce [20118]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Hanus, Martin
Oponent práce
Kocová, Tereza
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
11. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
misconception, map skill, thematic map, elementary educationPráce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících při práci s tematickou mapou u žáků devátých tříd základních škol. Je rozdělena na dvě základní části. První část je teoretická, seznamuje čtenáře s cíli práce a na základě odborné literatury definuje základní užívané pojmy. Podrobněji jsou zde představeny miskoncepce vyskytující se u žáků v tematické kartografii a je popsána metodika výzkumu. Na rešerši odborné literatury navazuje druhá část práce, která je zaměřena na kvalitativní výzkumnou činnost. K naplnění stanoveného cíle bylo metodou pro sběr dat zvoleno fenomenografické interview. Výzkumné šetření se uskutečnilo na pěti vybraných základních školách v Ústeckém kraji, v okrese Děčín, celkem na 20 žácích. Cílem výzkumu bylo konkrétně zjistit, zda a případně jaký má vliv na představy žáků jejich úroveň orientace v základních zeměpisných znalostech, užitá kartografická metoda a správnost tematické mapy. Klíčová slova: miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzdělávání
The thesis deals with identification and analysis of misconceptions that are formed when the ninth grade pupils work with thematic maps. It is divided into two main parts. The first part, which is theoretical, informs the readers about the aims of the thesis and defines the fundamental terms on the basis of the literature review. The misconceptions in thematic cartography are described in detail as well as the methodology of the research. The phenomenographic interview was used as a method for collecting qualitative data in order to fulfil the established aim. The research was realized in five schools situated in Ústecký region, in Děčín district, with twenty pupils. More specifically, the research aim was to find out whether there exists, and if so, then what is the impact of pupils' orientation in elementary geographic knowledge, used cartographic method and correctness of thematic map on pupils' conceptions. Keywords: misconception, map skill, thematic map, elementary education