Mateřské centrum jako příprava dítěte na vstup do mateřské školy
Family Centre as a child` s preparation for attending the kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/101477/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101477Identifiers
Study Information System: 146927
Collections
- Kvalifikační práce [18627]
Author
Advisor
Consultant
Opravilová, Eva
Referee
Loudová Stralczynská, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
mateřské centrum, matka, dítě předškolního věku, rodina, potřeby předškolního dítěte, potřeby rodiny, mateřská škola, socializace, adaptace, předškolní výchova, dětská skupina, slaďování rodinného a pracovního životaKeywords (English)
Family center, mother, child of preschool age, family, needs of preschool child, family needs, kindergarten, socialization, adaptation, preschool raising of child, child group, coordination of family and work lifeHlavním tématem bakalářské práce je činnost mateřského centra a jeho nabídka aktivit, která napomáhá rodinám s dětmi k postupné adaptaci dítěte a socializaci při začleňování dítěte do kolektivu vrstevníků. Na základě svých činností řeší potřeby dnešních rodin a napomáhá tak rodinám při slaďování pracovního a rodinného života a tím napomáhá dítěti při vstupu do mateřské školy. První kapitola se zaměřuje na téma rodiny, její význam a charakteristiku, zachycuje problematiku rodinné politiky konkrétně možnosti slaďování rodinného a pracovního života na základě zájmu a potřeb dnešních rodin a podpora rodiny v rámci nabídky služeb v péči o dítě. Druhá kapitola se věnuje dítěti, analyzuje jeho vývoj v období dvou let, se zaměřením na jeho potřeby. S ohledem na praktickou část se zabývá problematikou adaptace a socializace v kolektivu vrstevníků a hrou, jako spontánní přirozenou dětskou činností. Poslední kapitola se zaměřuje na činnost mateřského centra, jeho význam a cíle. Praktická část je realizována jako případová studie v konkrétním mateřském centru. Výzkumné šetření je zaměřeno na analýzu aktuální nabídky služeb mateřského centra v oblasti péče o dítě a prostřednictvím kazuistik a sleduje, jak mateřské centrum připravuje dítě na vstup do mateřské školy. KLÍČOVÁ SLOVA mateřské centrum, matka, dítě...
The main topic of the thesis is the activity of the family center and its activities. These activities help families with children in gradual adaptation and socialization into the collective. On the basis of these activities, the family center solves problems of modern families and helps in coordinating work and family life and thus helps children in entering the kindergarten. The first chapter is focusing on family and its characteristics. It also depicts the family politics specifically the possibilities of coordinating family and work life based upon the interests and needs of the families and support within the framework of services regarding the childcare. Second chapter focuses on the child, its development at two years of age and its needs. With regards to the methodological part of the thesis, it also focuses on adaptation and socialization into the collective and games as a spontanneous and natural child activity. The last chapter looks at the family center, its mission and goals. The methodological part of the thesis is realised as a case study in the specific family center. The research focuses on analysis of current services of the family center with regards to childcase and looks at how the center prepared a child for entering the kindergarten by using case studies as an example....