Prevence syndromu vyhoření u pedagogických profesí
Prevention of burnout syndrom in pedagogical professions
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101326Identifikátory
SIS: 192668
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučírek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Syndrom vyhoření, prevence, supervizeKlíčová slova (anglicky)
Burnout syndrome, prevention, supervisionDiplomová práce se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření a jeho prevenci u vybraných pedagogických pracovníků. Hlavním cílem je zjistit, jaké preventivní prostředky využívají pedagogičtí pracovníci, aby se chránili před rozvojem zmíněného syndromu. Předložená práce sestává ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části je vymezen stres jako jeden z hlavních zátěžových faktorů a je popsán jeho vliv na zdraví člověka. Navazuje charakteristika syndromu vyhoření včetně vybraných faktorů etiopatogenetických i protektivních. Praktická část diplomové práce zjišťuje, jaké je procentuální zastoupení výskytu syndromu vyhoření u cílové skupiny. Rovněž zkoumá chování respondentů v oblasti prevence syndromu vyhoření. Průzkumné šetření bylo realizováno s využitím kvantitativní výzkumné metody, respektive dotazníku. Z výsledných dat bylo zjištěno, že v oblasti prevence je pro pedagogické pracovníky nejdůležitější sociální opora a rovněž afiliativní vztahy na pracovišti, které jim pomáhají vyrovnat se s vyšší mírou pracovní zátěže, která je pro tzv. pomáhající povolání typická. Průzkum dále ukázal, že syndrom vyhoření se objevil u téměř jedné třetiny průzkumného vzorku a koreloval s úrovní vnímané prestiže pedagogického povolání. Syndrom vyhoření je v současné době relativně frekventovaným pojmem...
The author explores the issue of burnout syndrome and its prevention in pedagogical professions. The main objective is to find out what precautions are used by pedagogical staff to protect themselves against the development of this syndrome. The presented work consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, stress is defined as the main factor and its effect on human health is described. The characteristics of the burnout syndrome, which includes selected etiopathogenetic and protective factors, follow. The practical part of the diploma thesis surveys the percentage of incidence of burnout syndrome in the target group. It also examines the behavior of respondents in the field of burnout prevention. The survey was performed out by using a quantitative research method - a questionnaire. The results proved that in the area of prevention the most important aspect for the teaching staff is social support and affiliate relationships at the workplace. These factors help them to cope with the higher workload that is typical for the so-called helping profession. The analysis also revealed that burnout syndrome occurred in nearly one third of the respondents and it correlated with the level of perceived prestige of the teaching profession. At present, burnout syndrome is a...