Výuka českého jazyka na 2. stupni u žáků se sluchovým postižením
Czech language in deaf children's lower secondary education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101255Identifikátory
SIS: 200895
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sluchové postižení, žáci se sluchovým postižením, výuka českého jazyka, druhý stupeň, pracovní listKlíčová slova (anglicky)
hearing impairment, children with hearing impairment, Czech language education, lower secondary education, worksheetsPředkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou výuky českého jazyka u žáků se sluchovým postižením na 2. stupni základní školy. Na začátku je obecně popsána problematika sluchového postižení, možnosti komunikace osob se sluchovým postižením a základní informace o vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Následující část je zaměřena na výuku českého jazyka u žáků se sluchovým postižením, obsahující přehled dostupných materiálů na výuku českého jazyka, popisuje rozdíly ve výuce žáků, kteří preferující ke komunikaci mluvenou češtinu a žáků preferujících český znakový jazyk, a charakterizuje jazykové kompetence těchto žáků v psané formě českého jazyka. Cílem práce je upozornit na malý počet plošných výzkumných šetření zaměřených na kompetence žáků se sluchovým postižením v českém jazyce, poukázat na současný nedostatek vhodných výukových materiálů pro žáky se sluchovým postižením preferujících v komunikaci mluvenou češtinu a na základě získaných poznatků vytvořit pro tyto žáky pracovní list na vybraný gramatický jev - podmět a přísudek.
Presented bachelor's thesis is focused on problems of teaching of Czech language to deaf and hard of hearing students on lower secondary education. The first part of the thesis provides general description of hearing impairment, communication options for deaf and hard of hearing people and basic information on educating deaf and hard of hearing pupils. Next part is focused on teaching of Czech language to deaf and hard of hearing pupils containing listing of available materials, description of differences between educating a pupil who prefers Czech language in communication and pupil who prefers Czech Sign Language. It also define language competencies in written speech of deaf and hard of hearing pupils. The goal is to call attention to very small number of universal research works focused on language competencies of deaf and hard of hearing pupils, pinpoint the current deprivation of teaching materials for pupils who prefer Czech language in communication and prepare a suitable worksheet for pupils who prefer Czech languege based on the gain knowledge.