Kótované promítání pro střední školy
Orthogonal projection onto the xy-plane for secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101235Identifiers
Study Information System: 193221
Collections
- Kvalifikační práce [10691]
Author
Advisor
Referee
Hromadová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Mathematics - Training Teachers of Descriptive Geometry
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název práce: Kótované promítání pro střední školy Autor: Martina Magová Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Tato práce navazuje na bakalářskou práci Polohové úlohy v kótovaném promítání. Rozšiřuje ji o metrické úlohy a analýzu současného stavu výuky kótovaného promítání na středních školách. Její součástí jsou řešené příklady, z nichž k některým jsou v příloze k dispozici krokované konstrukce upravené pro promítání dataprojektorem. Teoretická část včetně krokovaných konstrukcí je také zpřístupněna veřejnosti prostřednictvím internetových stránek. Práce je určena žákům středních škol jako materiál k samostudiu a současně jako pomůcka pro učitele, kteří zde mohou čerpat zadání úloh do výuky a promítnout krokované řešení. Klíčová slova: pravoúhlé promítání, konstrukční úlohy, polohové úlohy, metrické úlohy
Title: Orthogonal projection onto the xy-plane for secondary schools Author: Martina Magová Department: Department of Mathematics Education Supervisor: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D., Department of Mathematics Education Abstract: This thesis follows on from the bachelor thesis Position examples in an orthogonal projection onto the xy-plane with metric examples and analysis of the current state of teaching the orthogonal projection onto the xy-plane at secondary schools. It includes a variety of examples and exercises. For some of those, step-by-step constructions are available in the addendum. They have been adapted for projection using a dataprojector. The theoretical part including step-by-step constructions was also made available to the public via a webpage. The thesis is designed for secondary school students as a material for self study and as a tool for teachers, who can use the included examples and project the step-by-step constructions in class. Keywords: orthogonal projection, construction examples, position examples, metric examples