Využití mimoškolních zkušeností dětí ve školním vzdělávání
Use of children extra-curricular experience during school education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101138Identifiers
Study Information System: 186821
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Školní vzdělávání, mimoškolní aktivity, zkušenost, vzdělávací obsah, individualizace, případová studieKeywords (English)
School education, extra-curricular activities, experience, educational content, individualisation, case studyNÁZEV: Využití mimoškolních zkušeností dětí ve školním vzdělávání AUTOR: Ilona Kaletová KATEDRA: Katedra primární pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Anna Tomková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá možným využitím mimoškolních zkušeností dětí ve školním vzdělávání. V první části práce je cíl porovnávat formální a neformální vzdělávání. Budu hledat podobnost i odlišnost, a především přínos neformálního vzdělávání formálnímu vzdělávání. Konkrétně se zaměřím na dětskou neziskovou organizaci Liga lesní moudrosti. V závěru této části porovnám formální vzdělání a celoživotní vzdělávání zkoumané dětské organizace. Praktická část je konkrétně zaměřena na vesnickou školu a dětský kmen, který vedu. Pomocí metody pozorování a rozhovorů s učiteli a žáky, navštěvující zkoumaný kroužek, budu hledat přínos dětského kmene pro žáky vesnické základní školy. Dále ve škole realizuji tematické celky, které předpokládají možnost využití mimoškolních zkušeností dětí ve školním vzdělávání. Výsledkem této diplomové práce je, že dětský kmen má přínos pro žáky základní školy. Míra a intenzita je ale různá, záleží na zájmech jednotlivých členů kmene. KLÍČOVÁ SLOVA: Školní vzdělávání, mimoškolní aktivity, zkušenost, vzdělávací obsah, individualizace, případová studie
TITLE: Use of children extra-curricular experience during schoole ducation AUTHOR: Ilona Kaletová DEPARTMENT: Department of the primary pedagogy SUPERVISOR: PhDr. Anna Tomková, Ph.D. ABSTRACT: This diploma thesis deals with the possible use of out-of-school experiences of children in school education. In its first part, I will compare formal and informal education. I will look for similarity and difference and, above all, the contribution of non- formal education to formal education. Specifically, I will focus on the non-profit organization The Woodcraft League. At the end of this part, I will compare the formal education and lifelong education of the examined children's organization. The practical part is specifically focused on the village school and the children's tribe that I lead. Using the observation method and interviews with teachers and pupils visiting the examined club, I will look for the benefit of the children's tribe for pupils in the village elementary school. Apart from that, I organize thematic units at school that expect the possibility of using out-of.school experiences of children in school education. The result of this diploma thesis is that the school pupils do benefit from the children's tribe. However, the degree and intensity may differ, depending on the interests of the individual...