Problematika integrace žáka s odlišným mateřským jazykem
The Problematics of Integrating Foreign Students
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101101Identifiers
Study Information System: 197444
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
integrace, jazyk, žák, cizinec, kultura, škola, vzdělávání, organizaceKeywords (English)
integration, language, student, foreigner, culture, education, organizationTato bakalářská práce pojednává o problematice začleňování, tedy integraci žáka s odlišným mateřským jazykem do českého školního prostředí s ohledem na nejaktuálnějších právní předpisy a legislativní dokumenty nejen v rámci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ale i také v rámci zainteresovaných nestátních neziskových organizací. V teoretické části jsou vysvětleny klíčové pojmy jako integrace, žák s odlišným mateřským jazykem, dále jsou popsány integrační procesy a s tím spojené pracovní postupy a v neposlední řadě jsou představeny některé z již zmíněných neziskových organizací podílejících se na podpoře integrace žáků s odlišným mateřským jazykem v České republice. V části empirické je vytyčen cíl zjistit praktiky vybraných škol, potažmo tedy žáků a pedagogů a názor na aktuální problematiku integrace žáka s odlišným mateřským jazykem v praxi. Jak integraci její účastníci vnímají a řeší je zkoumáno kvalitativním výzkumem za použití metod jako polo-strukturovaný rozhovor či pozorování. KLÍČOVÁ SLOVA integrace, žák, cizinec, jazyk, škola
This bachelor thesis deals with the issue of integrating foreign students (students speaking any language other than Czech) into Czech educational system with regard to the most current regulations and legislative documents issued not only by the Ministry of Education, Youth and Sports but also by non-profit institutions involved in the process. In the theoretical part the most important key terms are described, such as integration or foreign students. Another topics embedded in this part include integrational processes and respective working procedures, as well as the introduction of the aforementioned non-profit institutions which contribute to the integration of foreign students in the Czech Republic. In the empirical part a goal is set to inspect how selected schools (meaning students and educators) deal with the issue of integrating foreign students in practice. The way schools view and tackle it is explored through a qualitative research while using semi-structured interviews or observation. KEYWORDS integration, student, foreign, language, school