Liga Severu: vliv Umberta Bossiho a Mattea Salviniho na ideové směřování strany
Northern League: Umberto Bossi's and Matteo Salvini's role in setting the ideology of this political partz
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101057Identifiers
Study Information System: 191994
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Hrušková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Area Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
12. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Liga Severu, Matteo Salvini, Umberto Bossi, personalizace politiky, italská politická scéna, populismus, extrémní pravice, italské politické stranyKeywords (English)
Northern League, Matteo Salvini, Umberto Bossi, political personalization, italian politics, populism, extreme-right, italian political partiesBakalářská práce Liga Severu: vliv Umberta Bossiho a Mattea Salviniho na ideové směřování strany se zabývá důležitostí vůdce. Zkoumá vliv Bossiho a Salviniho na ideologii strany v časových rámcích 1992 - 1994 a 2013 - 2018. Představuje oba vůdce, jejich hlavní témata a základy identity strany pod jejich vedením. Cílem práce je ukázat, že vůdce je určující pro ideové směřování strany. Zároveň pracuje i s konceptem behaviorální a mediální personalizace politiky Gideona Rahata a Tamira Sheafera. Pomocí komparace základních témat obou vůdců, analýzy jejich angažovanosti ve tvorbě ideologie a demonstrace příkladů personalizace politiky potvrzuje, že vůdce ideové směřování strany zásadně ovlivňuje. Výsledek analýzy podkládá i několika odbornými texty a články z internetových deníků.
The bachelors thesis, Northern League (Lega Nord): Umberto Bossi's and Matteo Salvini's role in setting the ideology of this political party, examines the importance and role of the political party leader. The timeframe of this analysis is from 1992 till 1994 and from 2013 till 2018. The intention is to introduce both leaders, the principles of their communication and the foundations of party's ideology in the time of their leadership. The objective of the thesis is to prove that the leader has a major influence in defining the ideology of this political party. The concept of Gideon Rath's and Tamir Shaefer's behavioral and media personalization of politics has been applied further. At the end, the thesis confirms the essential influence of a leader of a political party on its ideology through comparison of the communication of both mentioned leaders, through analysis of their role in defining the ideology of the party, and using examples of personalization of politics. Several expert opinions and articles from electronic media are presented to support the result of this analysis.