Místo, kde žijeme jako téma občanské výchovy
The place, where we live as a theme in civics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100767Identifiers
Study Information System: 190230
Collections
- Kvalifikační práce [18678]
Author
Advisor
Referee
Fleischerová, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aktivní občanství, didaktický materiál, kurikulum, regionKeywords (English)
active citizenship, teaching materials, curriculum, regionsDiplomová práce se zabývá regionalistickým učivem na druhém stupni základní školy, konkrétně v předmětu Občanská výchova. Práce blíže seznamuje se současným a dřívějším kurikulárním zakotvením tématu Místo, kde žijeme. Současné kurikulum RVP ZV postrádá závazné výstupy, které by se tímto tématem explicitně zabývaly. Regionalistické učivo je podrobeno zkoumání z pohledu regionálistiky, regionálního vývoje a politiky. Práce také podrobně popisuje dělení a klasifikaci regionů a jejich paralelu s učivem. Z tohoto zkoumání vychází didaktický materiál, který tvoří 13 vyučovacích hodin, které na sebe navazují a v žácích podporují aktivní občanství a zapojování do regionální komunity.
In my thesis I have dealt with the content knowledge of regionality in Civics at the lower secondary school and described the actual and former curricular contents of the topic "The place we live in". The present form of the curriculum lacks any mandatory comprehension that deals with this topic. I have examined the content knowledge of regionality from the point of view of regionalism, regional development and politics and thus described thoroughly the structure and classification of regions as it follows the syllabus. Researching the aforementioned subject I have created a hands-on teaching material, which covers 13 follow- up lessons, encouraging pupils to behave as active and responsible members of regional society.