Didaktická interpretace zahraničních textů o holocaustu pro děti
Didactic interpretation of foreign texts about the Holocaust for children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100730Identifikátory
SIS: 175690
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Reissner, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
21. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
holocaust, druhá světová válka, zahraniční literatura, literatura pro děti, didaktická interpretace, pubescentní čtenářstvíKlíčová slova (anglicky)
Holocaust, World War II, foreign literature, literature for children, didactic interpretation, pubescent readingHlavním cílem této diplomové práce je poskytnout vyučujícím druhého stupně základní školy materiály k výuce o holocaustu. Teoretická část přináší obecné informace o holocaustu a druhé světové válce a o vztahu holocaustu a Rámcového vzdělávacího programu. Dále informuje o čtenářských specificích pubescentů a didaktické interpretaci textů. V praktické části jsou za pomoci didaktické interpretace knih Spočítej hvězdy od Lois Lowryové, Chlapec v pruhovaném pyžamu Johna Boyna, Ostrov v Ptačí ulici od Uriho Orleva a Zlodějka knih Marka Zusaka vypracovány plány vyučovacích hodin s pracovními listy a metodickými pokyny. V diplomové práci je k vypracování pracovních listů využit model E-U-R a metody kritického myšlení. Vybrané pracovní listy byly vyzkoušeny na žácích 2. stupně malotřídní základní školy a poté byl zhodnocen průběh vyučovací hodiny a dosažení jednotlivých cílů. Práce nabízí také možnosti vylepšení těchto pracovních listů a plánů vyučovacích hodin. KLÍČOVÁ SLOVA holocaust, druhá světová válka, zahraniční literatura, literatura pro děti, didaktická interpretace, pubescentní čtenářství
The main aim of this diploma thesis is to provide materials about the Holocaust to secondary school teachers. The theoretical part provides general information about the Holocaust and World War II and it deals with the relation between the Holocaust and the Framework Educational Programme. It also informs about readers'specifics of pubescents and didactic interpretation of the texts. In the practical part, with the help of didactic interpretation of the books Counting Stars by Lois Lowry, Boy in the Striped Pajamas by John Boyn, The Island on Bird Street by Uri Orlev and Mark Zusak's Book Thief, there are compiled lesson plans with workseehts and methodical instructions. In the diploma thesis, the E-U-R model and the methods of critical thinking (e.g. didactic Cinquain) are used to fill in the worksheets. Selected worksheets were tested on secondary school pupils and then the lessons and the achievement of the individual goals were evaluated. The diploma thesis also offers possibilities how to improve the lesson plans and worksheets. KEYWORDS Holocaust, World War II, foreign literature, literature for children, didactic interpretation, pubescent reading