Psychická distance a otázka estetické relevance nižších smyslů
Psychical distance and the question of aesthetic relevance of lower senses
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100276Identifikátory
SIS: 198910
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dadejík, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
19. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nižší smysly|psychická distance|Edward Bullough|estetický postojKlíčová slova (anglicky)
lower senses|psychical distance|Edward Bullough|aesthetic attitudeTato bakalářská práce se zaměřuje na otázku estetického potenciálu nižších smyslů. Toto téma se opakovaně stává prubířským kamenem přijatelnosti teorií estetické zkušenosti. V této práci bude nahlíženo primárně prizmatem pojmu psychické distance, který představil Edward Bullough. Nejenže se Bullough sám problematice nižších smyslů v souvislosti s estetickou zkušeností věnuje, ale k jeho úvahám se vracejí a navazují na ně i mnozí další autoři a autorky zabývající se tímto tématem v druhé polovině dvacátého století (Arnold Berleant, Carolyn Korsmeyer, Allen Casebier či George Dickie). Práce by měla prezentovat jak samotnou problematiku rozlišení nižších a vyšších smyslů, tak kriticky zhodnotit řešení tohoto tématu, které se opírá o pojem psychické distance, ve světle (mnohdy spíše kritické) recepce tohoto pojmu ze strany angloamerického estetického myšlení druhé poloviny dvacátého století. Klíčová slova nižší smysly * psychická distance * Edward Bullough * estetická zkušenost
This bachelor thesis focuses on the aesthetic potential of lower senses. This topic has repeatedly become the cornerstone of the acceptance of the theories of aesthetic experience. This work will be viewed primarily by the prism of the concept of psychical distance introduced by Edward Bullough. Not only does Bullough devote himself to the problem of inferior senses in connection with the aesthetic experience, but to his reflections are returned and followed by many other authors dealing with this topic in the second half of the twentieth century (Arnold Berleant, Carolyn Korsmeyer, Allen Casebier or George Dickie). The work should present both the problem of the distinction between lower and higher senses, as well as the critique of the solution of this topic, based on the concept of psychical distance, in the light of (often rather critical) reception of this notion by Anglo-American aesthetic thinking of the second half of the twentieth century. Keywords lower senses * psychical distance * Edward Bullough * aesthetic experience