Zkušenost sociálních pracovníků doprovázejících organizací pro pěstounské rodiny se sebereflexí
Experience of social workers supporting foster families with self-reflection
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100157Identifikátory
SIS: 200207
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dragomirecká, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
20. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sebereflexe|sociální pracovník|doprovázející organizace|pěstounská péče|zkušenostKlíčová slova (anglicky)
self-reflection|social worker|foster family supporting organization|foster care|experience1 ABSTRAKT Diplomová práce zaměřuje svou pozornost na zkušenost se sebereflexí u sociálních pracovníků, kteří doprovází pěstounské rodiny. Je rozdělená do dvou částí - teoretické a empirické. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jakou zkušenost mají sociální pracovníci doprovázejících organizací pro pěstounské rodiny se sebereflexí. Teoretická část má pět kapitol. První kapitola čtenářům přibližuje, co se skrývá za profesí sociálního pracovníka - nejdříve se dívá na sociální práci v kontextu pomáhajících profesí, poté definuje odbornou přípravu, dovednosti a osobnost sociálního pracovníka a neopomíná zmínit ani jeho možnou motivaci k výkonu tohoto povolání. Druhá kapitola přináší téma pěstounské péče a s ní spojenou definici doprovázení, věnuje se doprovázejícím organizacím pro pěstounské rodiny a také roli sociálního pracovníka v nich. Ve třetí kapitole čtenáři naleznou definici sebereflexe (v užším významu pak přiblížení částí sebereflexe jako je sebepojetí, sebepoznání či seberegulace), a dále se třetí kapitola zamýšlí nad tím, jaký význam má sebereflexe pro sociální pracovníky a jaké nástroje pro ni mohou využít. Čtvrtá kapitola cílí svůj pohled na vlivy, které sebereflexi mohou ovlivnit, mezi něž patří emoce pracovníka, projekce, téma moci a bezmoci, práce s hranicemi, syndrom pomocníka a také syndrom...
1 ABSTRACT The diploma thesis is focused on experience with self-reflection of social workers who supporting foster families. It is divided into two parts - theoretical and empiric. Aim of the thesis was to find out what kind of experience with self-reflection has social workers of organizations supporting foster families. The theoretical part has five chapters. The first chapter shows to readers what profession of a social worker is about - at first it looks at social work in context of helping professions, then it defines expert studies, abilities, and personality of social worker, and it also mentions possible motivation for working in this field. The second chapter brings topic of foster care and a definition of supporting; it describes supporting organizations for foster families and role of social worker in it. In the third chapter there can be found definition of self-reflection (in narrow meaning it brings nearer parts of self-reflection such as self-approach, self-knowledge, or self-regulation); further there can be found consideration of what importance self-reflection has for social workers and which tools to reach it they can use. The fourth chapter is aimed at view of influence which can affect self-reflection, such as emotion of worker, projection, topic of power and powerlessness, work with...